Hej,

innan jag börjar kalla in elektriker så vill jag veta om transformatorn som kommer behövas till mina downlights ska monteras innanför eller utanför skyddskåpan/monteringsboxen?
 
Oklar frågeställning. Normalt monteras drivdon/transformator utan någon extra skyddskåpa då de inte blir så varma att brandfara uppstår. Det är vanligtvis de utgående halogenljuskällorna som utgör en brandfara om de ligger nära eller kommer i direkt kontakt med brännbart material.
 
E etompau skrev:
Oklar frågeställning. Normalt monteras drivdon/transformator utan någon extra skyddskåpa då de inte blir så varma att brandfara uppstår. Det är vanligtvis de utgående halogenljuskällorna som utgör en brandfara om de ligger nära eller kommer i direkt kontakt med brännbart material.
Ja men precis, det är alltså själva armaturen och ljuskällorna i den som kommer behöva monteras i en skyddsbox, och denna armatur behöver ett drivdon för att fungera så frågan var alltså om detta drivdon monteras inne i boxen eller utanför.
 
Spontan skulle jag säga att drivdon till LED-spottar inte behöver något extra skydd mot värme.
Skulle det behövas, ska det tydligt framgå i inst.anvisningarna.
 
Jag tror frågan mer handlar om ifall du har ett centralt drivdon till flera downlights eller ett drivdon för varje downlight. I det senare fallet vill man gärna ha drivdonet nära, och enda rimliga placeringen blir så tillsammans med downlighten i pottan. Man får där ge akt på storleken på pottan och värmen från lampan. Direkt utanför pottan är ingen bra plats i vilket fall så den inte går att komma åt.
 
Många downlights levereras idag med förmonterat drivdon, detta placeras då tillsammans med armaturen. Om du behöver box beror på, isolering för oftast inte ligga mot armaturen. Ge oss lite mer info, var ska detta sitta, i tak, fönstersmyg, under skåp etc.
 
J Johan456 skrev:
Många downlights levereras idag med förmonterat drivdon, detta placeras då tillsammans med armaturen. Om du behöver box beror på, isolering för oftast inte ligga mot armaturen. Ge oss lite mer info, var ska detta sitta, i tak, fönstersmyg, under skåp etc.
Hej,

det är två stycken 12V spotlights som ser ut så här: https://www.lamporochljus.se/rektangular-inbyggd-flackvit-oneon-111-2
dvs två sådana där armaturer. De går att ha Max 2x50W i varje armatur. Drivdon är inte förinstallerat, jag har två st drivdon (Osram, som klarar upp till 105W vardera - https://www.osram.se/ecat/HALOTRONI...sv/GPS01_1028161/PP_EUROPE_SE_eCat/ZMP_56798/


Dessa spotlights ska fällas in i taket i en hall och det ska för säkerhetsskäl installeras monteringsboxar. Det är ju en väldigt bra poäng att drivdonet ska installeras i boxen om man behöver komma åt den i framtiden.

Enligt spec på Osram för drivdonet klarar den 45C omgivningstemp och maximal temp vid tc testpunkt 85C.
 
I detta fall skulle jag leta upp en central plats för placering av drivdonen. Men om du väljer halogen (och just detta drivdon) är max längd på kabeln 2 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.