Hej!
Jag vill sänka taket i köket och undrar vad jag behöver för material och tillvägagångssätt för att lyckas.
Idag sitter det panel i taket men jag vill sänka takhöjden och sätta in spotlights. Vad behöver jag tänka på och vad finns det för material att köpa?
Jag har rivit ut köket och ska in med nytt och tänkte passa på att även göra om i taket.

Hälsningar
Thomas
 
  • Gilla
Imad sh
  • Laddar…
Hej igen
Jag är även öppen för förslag av vilka Spotlights jag bör välja. Jag vill ha den relativt nära varandra, typ som en stjärnhimmel eftersom matrummet är utanför själva köksytan.
 
  • Gilla
Imad sh
  • Laddar…
Det är bara att regla upp och spika dit ett nytt innertak. Har du ett gammalt hus som är otätt mot vinden så kan det vara en bra idé att passa på och sätta plast. Sedan finns det något som heter panelskivan som man kan ha som tak. Spåntade färdigmålade skivor som sätts upp med dolda klammrar eller spikas dålt. Ett annat (förmodligen billigare) alternativ är gips, men då måste du spackla och måla och det kan bli svårt att få till snyggt.

Vill du ha en stjärnhimmelsbelysning kan fiberoptik kanske vara något.
 
Hej Roary och tack för snabbt svar.
Jag var i kontakt med en byggfirma som rekommenderade att köpa färdiga gipsskivor (120*30) som man sätter cc 27 ( regeln). Däreefter skruvar man i sponten för att dölja skruven.
Det fanns färdigmålade (vita) att köpa men då misstänker jag att prist blir en annan. Eftersom jag vill ha in spotlights rekommenderade firman att sänka taket med ca 10 cm för just spottarna.

Huset är byggt 1971 och det är ett robust och välvårdat hus så jag tror inte jag behöver sätta plast men tack för tipset där med.
Fiberoptik lät mycket intressant. Var kan jag finna mer information om det?

Thomas
 
Det där med spottarna behöver du nog utreda lite närmare.

Den typ som jag tror är vanligast när man vill få allmänbelysning i ett kök, är 12V 35W eller 50W. Sådana spottar kräver oftast ett avstånd uppåt på 15- 18cm mot brännbart material (nu antar jag att ditt gamla tak inte är av betong eller liknande). Det finns en uppsjö av fabrikat att välja mellan.Det är möjligt att du kan hitta någon variant som klarar sig med 10cm.

Som alternativ finns det spottar på 20w som bara kräver en total bygghöjd på ca 20mm inklusive säkerhetsavstånd. Dessa ger dock avsevärt mindre ljus, du kommer i så fall att behöva fler.

Vad jag vill ha sagt är att du bör välja spottar innan du bestämmer dig för hur mycket du skall sänka taket. Dte krävs dessutom en hel del systemering för att få lämplig plats för transformatorer (typiskt max 2m kabel mellan transformator och spot, går att ha längre om man betalar för rätt fabrikat). Du behöver ev. få plats med skyddsburkar (osäker på om det behövs i ditt fall).

Ett alternativ till att sänka taket är att såga upp hål i ditt befintliga tak, fälla in skyddsburkar (som typiskt är 30x30 cm eller 40x 40 cm). Och sedan sätta ett gipstak eller liknande under alltihop.
 
Hallo hempularen.
Tack för ett uttömmande svar på min fundering av spot. Jag inser att det finns en hel del at tänka på innan vi monterar taket och det var mycket värt, bl.a säkerhetsavståndet. Tack!
Jag ska träffa en snickare i morgon och ha med det du och Roary informerat om.
Jag inser att jag måste ha klart för mig dels hur mycket belysning jag behöver i köket om jag sätter ytterligare armatur under väggskåpen och dels vilka spottar jag väljer, vad de har för egenskaper och krav. Därefter bestämmer man hur mycket taket bör sänkas. Puh.
Jag är mäkta imponerad att ni hjälper mig i ämnet så det blir rätt.
Tack.
Thomas
 
http://www.cariitti.com/page.php?page_id=104 är en firma som säljer fiberoptik. Dyrt brukar det vara men du behöver inte sänka taket så mycket eftersom fiberkablarna inte blir varma och projektorn kan placeras någon annanstans.
 
Så här gjorde jag i mitt kök, 45x45 reglar (Sänker alltså ca 90mm)...

Innertaket är Huntonit som är enkla att sätta upp men dyra (jag kör cc60 men dom rekommenderar cc30).

Spotsen ska du kolla upp nogrant då de oftast behöver minst 10cm fritt uppåt och även "hinkar" ovanför.

Jag har 6 st 55 wattare med dimmer i mitt kök...

http://www.flottleden.com/cmd/files/Renovering/Okt2007/huset 2007.09.17-2007.10.26 074.jpg

http://www.flottleden.com/cmd/files/Renovering/Okt2007/huset 2007.09.17-2007.10.26 095.jpg
 
Jag skulle sätta gips. == bra & billigt.

Regla 45 och köp 90 bredd på gipsskiva. Var noga med skruven så den inte går in för långt eller att det blir för glest mellan dem.

Oavsett tror jag det kan vara bra att hyra en sådan.


Det finns även enklare modeller om det är ett mindre tak.

Tips.
Har du inte spacklat tak tidigare så gör målaren det för några hundringar beroende på hur stort det är. Målaren slipar även av taket och det blir alltid riktigt bra. Då behöver du inte gå och titta på den där spackelkanten mitt i taket ;).

Vad det gäller spottarna så finns det speciella "koppar" att sätta över dem.
 
Redigerat:
Hej Zupermac och tack för svaret.
samma dag jag tänkte påbörja regla märke vi fuktfläckar längst upp på väggen och när vi öppnade upp innetaket var det blöt isolering och virke som mötte oss intill fläktröret.
Så jag måste invänta med att sätta spottar men jag hade tänkt regla med 45x70 men jag överväger att sätta 45x45 när väl fuktproblemet är löst. .
De spottar jag kikat på kräver ett säkerhetsavstånd på 50mm (12v) och jag kommer sätta 6-7 st med två tranformatorer som klarar 200w.
 
KTH_1965 skrev:
samma dag jag tänkte påbörja regla märke vi fuktfläckar längst upp på väggen och när vi öppnade upp innetaket var det blöt isolering och virke som mötte oss intill fläktröret.
Förmodligen är det rörets anslutning som läcker men kolla insidan av taket på vinden iaf.
 
Anticimex misstänkte antingen kondens från tidigare konstuktionen eller att takkåpan är otät och att det kommit in regnvatten. Men det mystiska då är att det är torrt uppe vid taket och blött nere vid rörets början i köket, som man inte såg när gamla köket var på plats.
Nu är frågan om felet är dolt eller inte. Jag hävdar att det är ett dolt fel, eftersom det inte upptäcktes förränjag rev ut köksskåpen med stommar men sedan är det hur försökringsbolaget bedömmer det hela. Utan kök i jultider är ju jättekul:(
suck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.