Hej,

Jag ska installera en täljstenskamin på mitt källartak. Enligt byggnadsritningarna som är uppförda 1949 så är det 120 mm valvtjocklek och på det så ligger det 2x4 tum reglar.
Undrar om det är någon som vet vilken belastning (dvs vilken vikt jag kan ha på kaminen) jag kan lägga på golvet?

MVh Kim
 
Nyttig last brukar vara 200 kg/m2
Men det går inte att säga att detta gäller just i ditt fall.
Behöver konstruktionsritningar och mtrl-spec för att kunna säga säkert.
 
Jag har inga konstruktionsritningar. Den enda informationen kring konstruktionen är att det är 120 mm valvtjocklek och på det så ligger det 2x4 tum reglar.
Hur ska jag då göra? Ska jag kontakt en konstruktör eller är det onödigt då han inte har så mycket att gå på?

Kimmen1 skrev:
Hej,

Jag ska installera en täljstenskamin på mitt källartak. Enligt byggnadsritningarna som är uppförda 1949 så är det 120 mm valvtjocklek och på det så ligger det 2x4 tum reglar.
Undrar om det är någon som vet vilken belastning (dvs vilken vikt jag kan ha på kaminen) jag kan lägga på golvet?

MVh Kim
 
Om du ger bjälkarnas spännvidd och dimension till en konstruktör kan han förstår göra en uppskattning av hållfastheten i bjälklaget.

120mm låter rätt klent för att ställa 500kg kamin på.

Du får väl bygga en förstärkning under kaminen så att källargolvet stöttar bjälklaget?
 
MathiasS skrev:
Om du ger bjälkarnas spännvidd och dimension till en konstruktör kan han förstår göra en uppskattning av hållfastheten i bjälklaget.
Nja, det går nog inte om man inte vet hur mkt armering som har lagts in.
Men man kan göra vissa mätningar under belastning och från detta sluta sig till en del om konstruktionen
 
Du skriver valvtjocklek, betyder det att det är ett betongbjälklag?
 
hempularen skrev:
Du skriver valvtjocklek, betyder det att det är ett betongbjälklag?
jepp och det fattade inte jag förrän lite senare....:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.