Hej,
Jag har kopt en dubbelkontakt pa Clas Ohlson, en dimmer och en switch. Switchen verkar enkel att koppla in, men vid mina forsok att koppla korrekt ELKOs 400 GLI dimmer har jag gatt bett.
Beskrivning jag fick ar inte helt klar, och jag vill ogarna gora en dumhet.

Tacksam for hjalp,

Jurek
(Har engelsk tangentbord i datorn, inga svanska tecken)
 
Tack Bo.
Nu har jag nya problem, med samma dubbelkontakt. Dimmer fungerar som det ska, men den andra delen, switchen fungerar inte. Jag har kopplat fasen till L och tandtrad till pilen, och aven kopplad fasen mellan dimmern och switchen, men varken belysning i det andra rummet eller uttag i bada rummen fungerar.

Vad har jag gjort fel?

Jurek
 
Jag gissar att du hade en vidare kopplad fas i din gamla brytare d.v.s ytterligare en ledning med samma färg som fasen. Den kanske matade det andra rummet. (ingen ovanlig koppling). Det blev ingen kabel "över" när du bytte ??
 
Jag har tva svarta ledningar, den ena kommer underifran, den andra ovanifran, en brun och en vit ledning, bada ovanifran. Om jag minns ratt, sa har en svart ledning (den underifran) tillsammans med den bruna suttit pa en av dubbelswitchar och den andra svarta tillsammans med den vita pa den andra av dubbelswitcharna. Jag forsokte koppla dimmer till det forsta paret (svart och brunt) och switchen till det andra (svart och vit). Dimmer fungerade, men inte switchen och inte uttagen i bada rummen.
Nu har jag forsokt att koppla tillbaka den gamla switchen, ena lampan fungerar bra, alla uttag ocksa, men inte den andra lampan (svart och vit ledning).

Ingen kabel blev "over".

Jurek
 
Du ska inte "försöka" koppla in detta tills det ser ut att fungera, utan du ska reda ut vad varje enskild ledare har för funktion och koppla in dem korrekt i dimmern från början.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du ska inte "försöka" koppla in detta tills det ser ut att fungera, utan du ska reda ut vad varje enskild ledare har för funktion och koppla in dem korrekt i dimmern från början.
Och kan du inte det själv skulle jag rekommendera att du bryter strömmen (tar bort proppen), monterar bort både nya och gamla brytare/dimer, isolerar "tåtarna" och tar dit någon som kan hjälpa dig.

Det finns en anledning till att man brukar säga "friskt kopplat är hälften brunnit". q(;^;)p
 
jurek skrev:
Jag har tva svarta ledningar, den ena kommer underifran, den andra ovanifran, en brun och en vit ledning, bada ovanifran. Om jag minns ratt, sa har en svart ledning (den underifran) tillsammans med den bruna suttit pa en av dubbelswitchar och den andra svarta tillsammans med den vita pa den andra av dubbelswitcharna. Jag forsokte koppla dimmer till det forsta paret (svart och brunt) och switchen till det andra (svart och vit). Dimmer fungerade, men inte switchen och inte uttagen i bada rummen.

Jurek
På din beskrivning verkar det som du nästan kopplat rätt, men saknar en förbindelse mellan dom två svarta fas ledningarna. Du behöver förbinda dom svarta mellan brytare och dimmer med en bit FK. Då bör allt fungera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.