Hej!
Någon som har monterat in ny dropplist mellan grundmur och tegelfasad utan att byta fasad?

Vi bor i ett mexitegelhus byggt -72. Teglet är i bra kondition men den södra och västra väggen är hårt utsatt för regnet. Nu när jag började renovera i vår gillestuga såg jag fuktgenomslag på källarväggen i sydvästra hörnet. Från strax över marknivå ner till källargolvet.
Jag tror att vattnet kommer från tegelfasaden och rinner ner i "gråsuggorna" som källaren är murad av.
Mellan tegelfasaden och källarmuren ligger det bara en gammal tjärpapp som verkar ha förlorat sin funktion.

Nyare tegelhus har en dropplist i metall mellan grundmur och fasad och en sån skulle jag vilja sätta in..
Någon som vet om det överhuvudtaget är möjligt utan att byta fasaden? :confused:
 
K
När man murar så använder man glidskikt. Antingen t.ex. tjärpapp eller plåt, som då ger en liten droppnäsa. För att kunna byta glidskikt måste hela nedre skiftet bort eftersom plåten sätts mot stommen med fall utåt.
Min första tanke när du skriver "hörnet" är att ni bör se över ev. stuprör. De brukar vara en mycket vanligare orsak till att ett hörn fuktar än att glidskiktet skulle ha gett upp. Glidskikt är inget man normalt byter.
 
Ok, så detta glidskikt har ingen vattenavvisande funktion mer än den lilla droppnäsan?
Jag har uppfattat det som att när det regnar tillräckligt mycket mot en stenfasad så hamnar det vatten på insidan av fasaden och skall tas om hand av detta du kallar glidskikt. Men jag kan ha fattat det fel..

Det finns inget stuprör på detta hörn, vår dränering är omgrävd 2004 med på utsidan isolerade källarväggar. Därav att jag tror att vattnet kommer från fasaden och ner i muren.
 
K
Nej, det har det egentligen inte mer än att den ligger med lite fall utåt för att inte vatten ska rinna in i muren. Droppnäsan gör att vattnet inte kan vända. Ev. vatten som hamnar i luftspalten får hjälp utåt, men det får den av tjärpappen också.
Glidskiktet är där först och främst för att separera de olika materialen ifrån varann. För att eliminera sprickbildningar om olika material sammanfogas, men har olika rörelse.
En skalmur har alltid "avluftningshål" nertill. Brukar vara var 3:dje stötfog i andra skiftet.

Kanske någon satt igen dem? Öppna upp igen.

Kanske har ni några fogar, just i hörnet, som är dåliga och släpper igenom för mycket vatten så det inte hinner ut utan söker sig till andra delar? Fräs ur dåliga, lösa fogar och foga om.

Hörn på skalmurar har ibland en vertikal rörelsefog. Kanske den har sagt upp sig? Skär bort gammal fog och foga om.

Titta noga på hörnan. många ggr kan man se att bruket släppt från stenen. Blir liksom en spricka på nån millimeter eller ett par. Fräs ur och laga dessa.

Sök, helt enkelt.
 
K
Tror du att vattnet har möjlighet att vända och tränga in under tjärpappen så dra en mjukfog där.
 
Snyggt svar ktm250.
Nu när du säger "sök" så tänker jag på sprickor i putsen på grundmuren.. det är förmodligen där som mitt vatten kommer ifrån.. Säkerligen är färgen som förre ägaren målat muren med dessutom tät.. Vilket inte hjälper muren att torka direkt. Han har inte gjort många rätt tyvärr! Tack för hjälpen!
 
K
Så lite så :)

Det är ganska vanligt att folk målar med för tät färg sen får de en krackelering eller liknande. Vatten tränger in bakom färgen och kommer inte ut igen.
 
K
ktm250 skrev:
Tror du att vattnet har möjlighet att vända och tränga in under tjärpappen så dra en mjukfog där.
OBS! Glömde skriva:
Om du gör som jag skrev så tänk på att bara dra mellan papp och grundmur. Inte papp och tegel.
 
Yepp! Men jag tror att vi ringat in problemet med sprickor och färg!
 
K
Over and out :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.