Hejsan,

Jag ska bygga en liten trappa till vår köksingång på huset. Trappan ska ha en stomme av 45x170-reglar och plansteg av 28x95-trall.

Skiss:

3D-skiss av en liten trätrappa med måttangivelser, planerad för en köksingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regelverket kommer att vara uppbyggt enligt nedan:

3D-skiss av en enkel trätrappas regelverk med fokus på sättstegen och sidoreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till frågan: Hur monterar jag ihop ovanstående fyra reglar på lämpligaste sätt? Det enklaste borde vara att skruva sättstegen utifrån och in, men det vore förstås trevligt att slippa se skruvarna. Skulle det gå att skråskruva inifrån, eller finns det något annat fiffigt sätt att göra det på?
 
Jag skulle ha skruvat utifrån och sedan klätt stommen med ett lager trallvirke.
 
Jeg ville skrudd de to delene sammen hver for seg og så skrudd dem sammen. Kanskje med litt forskyvning i vinkelen når jeg skrur sammen først delen slik at det blir helt tett når jeg skrur sammen delene til slutt. Litt dårlig forklart, men du forstår kanskje hva jeg mener?
 
Tack för era svar, tänkvärda!

Men med tanke på den begränsade belastningen på fogarna borde limning kunna vara ett alternativ. Finns det lim som fäster på tryckimpregnerat (nytryckt alltså, vill inte vänta ett år tills virket torkar.. :crysmile:) ?

Fler idéer mottages tacksamt!
 
Efter mycket funderande har jag hittat den ultimata lösningen (tror jag..). Det blir en mindre designändring:

Träkonstruktion med tvärgående och inåtgående reglar i ett vinkelbeslag för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bör underlätta arbetet att sättstegsreglarna först kan dras samman med hjälp av den tvärgående regeln (med fyra skruvar inifrån). Först därefter monteras de två inåtgående stödreglarna på den tvärgående regeln, eventuellt med hjälp av ett vinkelbeslag på varje sida.

Ska testa detta i praktiken då jag får tid att börja snickra. Gäller bara att lyckas gera den tvärgående regeln i 67,5 grader...
 
Buildgates stig-helmer skrev:
Gäller bara att lyckas gera den tvärgående regeln i 67,5 grader...
Såga först en kil som är 22,5 grader som du monterar mot gersågens anhåll. Ställ gersågen i 45 grader, lägg ämnet mot kilen och *tadaaaa* 67,5 grader
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Lyckades få till lite snickeritid mellan regnskurarna i helgen..

Träram för byggprojekt under konstruktion, placerad på plywood med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
vojma vojma skrev:
Såga först en kil som är 22,5 grader som du monterar mot gersågens anhåll. Ställ gersågen i 45 grader, lägg ämnet mot kilen och *tadaaaa* 67,5 grader
Fiffigt! Själv använde jag jigg och handsåg:

Handsåg används för att såga träplank fastsatt i en skruvstyck på ett arbetsbord, sågspån syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite svettigt! Ska testa ditt trick på trappans "övervåning".
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Ja just ja, du ska ju gera reglarna på höjden, finns inte många gersågar som klarar den höjden, om ens någon...

Glöm mitt förslag.
 
vojma vojma skrev:
Ja just ja, du ska ju gera reglarna på höjden, finns inte många gersågar som klarar den höjden, om ens någon...

Glöm mitt förslag.
Så tokigt var inte förslaget. Så här skulle man kunna gjort om det var lite mer plats under sågklingan:

Träplanka fastspänd i geringssåg med sågklingan för nära för djupare sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tills dess får det nog bli handsåg.. :)
 
...och här är slutresultatet:

Nybyggd trätrappa med flera steg framför en vit husvägg, bredvid en stenlagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
syte_orion och 4 till
  • Laddar…
Kunde ju inte ha blivit just så mycket bättre! (y)
 
vojma vojma skrev:
Kunde ju inte ha blivit just så mycket bättre! (y)
Tackar ödmjukast! Något man fick lära sig under projektets gång var att ställa in kap-/geringssågen noga. Minsta vinkel- eller längdavvikelse på ett ställe fick man äta upp på andra ställen. Så det var tur man köpte hem lite extra virke om man säger..

Gul säck fylld med överblivet byggvirke vid en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.