Hej!

Vill montera en hatthylla i hallen där jag har trippelgips. Verkar som jag inte har så mycket utrymme bakom gipsen och tror därför inte att jag kan använda en mollyplugg för trippelgips.

Jag kan inte så mycket själv och ställer därför frågan här; Vad har jag för alternativ? Hur mycket vikt klarar en "vanlig" gipsplugg i en trippelgips vägg?
 
En "vanlig" gipsplugg är väl just en molly eller liknande. En vanlig plugg tål nog nästan inget i en gipsvägg.
 
H hempularen skrev:
En "vanlig" gipsplugg är väl just en molly eller liknande. En vanlig plugg tål nog nästan inget i en gipsvägg.
”Vanlig” plugg drar ganska bra i trippelgips. Alltså vanliga nylonplugg för betong. Borra med 7,5 vanlig spiralborr för 8mm plugg. Slå inte i pluggen med hammare utan pressa in den. Risken är att gipsen i framtiden av någon anledning (vibrationer, fukt, överlast mm) pulveriseras runt pluggen och att den därmed plötsligt släpper. Så jag rekommenderar det inte för en hatthylla. Sådana kan bli hur tunga som helst vid en fest med många gäster.

Sätt upp en bit plyfa bakom hatthyllan med skruv och montagelim. Måla in den så syns den knappt. Den håller att sätta hatthyllan på.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle fundera lite till på väggkonstruktionen. Hur är det egentligen byggt om det inte finns plats bakom gipset? Är det någon brandvägg mellan lägenheter eller vad handlar det om?

Plugg i gips blir som sagt inte en långsiktig lösning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle fundera lite till på väggkonstruktionen. Hur är det egentligen byggt om det inte finns plats bakom gipset? Är det någon brandvägg mellan lägenheter eller vad handlar det om?

Plugg i gips blir som sagt inte en långsiktig lösning.
Bra fråga!

Jag har några hål idag och för jag in något i hålet så kan jag känna motstånd beroende på vinkel. Det verkar alltså vara något bakom ungefär vid hålet. Kanske sladdar eller dylikt?

Märkligt nog är det samma fenomel i andra hål i närheten.

Några tips på hur jag kan få mer insikt i vad jag stötter på? Svårt att se då hålet är "djupt"
 
BirgitS
Gäller det hus eller lägenhet?
Gäller det yttervägg, lägenhetsskiljande vägg eller annan innervägg?
Hur gammalt är huset?
Ser det ut som att man har byggt på med extra gipslager vid dörr- och fönsterfoder?

Om det finns en strömbrytare eller ett vägguttag på väggen kanske det går att ser mer om man tar bort det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller det hus eller lägenhet?
Gäller det yttervägg, lägenhetsskiljande vägg eller annan innervägg?
Hur gammalt är huset?
Ser det ut som att man har byggt på med extra gipslager vid dörr- och fönsterfoder?

Om det finns en strömbrytare eller ett vägguttag på väggen kanske det går att ser mer om man tar bort det.
Mordern lägenhet ( 2011 )
Inte yttervägg.

Har markerat vart jag tänkte sätta upp hyllan med rött
Är ju onekligen något i utrymmet bakom då det är massa utrymme mellan väggen och garderoben
 
  • Hem-interiör, vägg med strömbrytare, spegelreflektion, dörr, taklampa, fläck på väggen omringad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I och med att det är så nytt borde styrelsen ha papper på hur väggarna är uppbyggda. I och med att det är bredvid badrummet kan det vara ett utrymme för stammarna. Trippelgips låter i alla fall underligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I och med att det är så nytt borde styrelsen ha papper på hur väggarna är uppbyggda. I och med att det är bredvid badrummet kan det vara ett utrymme för stammarna. Trippelgips låter i alla fall underligt.
Bra tips, skall kolla med dem!
 
Rickard.
Rörschakt brukar ganska ofta placeras i sånnadär konstruktioner så det kanske är nått sånt du hittar bakom. I 3x gips håller universalplugg rätt bra så frågan är om det inte räcker och då slipper du riskera att du tar sönder något.
 
Finns sånadäringa ankare man trycker genom hålet som sitter med en fjäder i delen på utsidan, man behöver längre skruv.
Kan inte namnet tyvärr.
/W
 
M
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Finns sånadäringa ankare man trycker genom hålet som sitter med en fjäder i delen på utsidan, man behöver längre skruv.
Kan inte namnet tyvärr.
/W
Vipplugg är ordet du söker.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.