Hej

Jag ska rusta delar av mitt 40-talshus. Vi har funderat på att lägga vattenburen golvvärme i ett par rum. Har titta på olika lösningar. Dels finns det ett system som bygger 12mm, men det kostar drykt 500:-/kvm. Det traditionella bygger hela 50 mm, men kostar bara 180:-/kvm.

Jag kom att tänka på om man river innertaket i källaren, tar bort isoleringen (sågspån) så kankse man skulle kunna montera rören i "källartaket". Då slipper man ju höja golvet ock man kan behålla befintliga golv på markplanet.

Vad tror ni om detta?

//Johan

 
Det finns ju ett skäl till att man i modern tid slutat med att montera värme i tak och istället lägger det i golvet...... ::)

Hacka lite i golvet istället så får du ett värmesystem som funkar bra.
 
Hej

Jag kanke var lite otydlig. Min mening med att sätta golvvärme i källartaket vart att detta skulle ge golvvärme på våningen ovanför källaren istllet för att höja golvet.

//Johan

 
Ja ok, det fattade jag inte riktigt.

För att det skall funka så behöver du ha isolering under rören i källaren (takhöjd?) men antagligen får du ändå problem pga all luft mellan golv och rören. Jag är skeptiskt till denna kreativa idé.
 
Hej

Som jag skrev tidigare så skulle jag ta bort innertaket i källaren så att jag kan se träbjälklaget. Golvväremrören sätts alltså fast direkt under det befintliga golvet. Isolerar träbjälklaget samt sätter nytt innertak i källaren.

//Johan
 
Det borde väl fungera lika bra som då man läggder det i kassetter mellan golvåsarna, eller i glespanel. Kanske det skulle gå använda golvärmeplåt som man skruvar upp mot befintlig golv, eller något i den stilen. Då får man ju värmespridning på köpet.
Men jag misstänker att det inte blir helt lätt för slangen är väl lite styv har jag förstått.
Men trägen vinner.

 
Jag har lagt en slinga underifrån i mitt hus. Det var ett minde "slagsmål" att få röret på plats. (120 m). Eftersom slingan måste igenom golvåsarna på ett antal ställen så blir det en massa dragande av röret och det är lätt hänt att vika röret då. Med lätt hand, mycket PVC-glidmedel och värmepistol fungerade det dock rätt bra. Det måste finnas utrymme mellan golvåsarna att böja slingan. Det går inte att böja slingan hur tvärt som helst, ffa inte utan fixturer och sådana är svåra att få till underifrån.

Slingan är sedan fixerad direkt mot golvet undersida med golvärmeplåtarna. Plåtarna fäste jag genom att helt enkelt lägga brädlappar mot plåten och sedan skjuta dykert rätt i golvet genom brädlapp och plåt. Snabbt och enkelt. Gäller bara att ha koll på längden på dykerten. Blir svårstädat upp i rummet annars. ;)

Nackdelen är att jag inte fått plåtar under riktigt hela golvet. På ovansidan av golvåsarna blir det ingen plåt.
 
Hej

Det var roligt att se att det är flera som har monterat golvvärme från "fel" håll.

mmed: Fungerar golvvärmen bra? Har du tagit bort dina befintlig element?

Vi har ett funkishus med 4 rum/våning. En bärande vägg genom hela huset. Golvåsarna ligger med ca cc60 så det räcker med två rör mellan åsarna.
Hur mycket försvagas åsarna när man borrar hål för 20 mm slang? Det kommer ju att
borras hål i varje ende av åsarna antagligen så nåra befintligt golv som möjligt.

Det borde inte vara så svårt att börja slignan eftersom vi har en garderob mitt i huset vid skorstensstocken där jag tänkte montera golvvärmefördelaren.

Hur gör man med allt spån som finns i golvet?

//Johan
 
Hej,
använd 16-slang istället. Lättare att hantera och det blir mindre hål i åsarna. Se också till att du får bra kontakt mellan plåt och golvet. Om du får luftspalt emellan så försämras överföringen väsentligt.
 
Troligen behöver du inte göra så många hål. Har det suttit ett radiatorsystem sedan tidigare, finns det förmodligen ett och annat hål på rätt ställe redan. För övrigt bör du kunna placera de nya hål som behövs ute vid ytterväggen, där de ur hållfasthetssynpunkt inte har någon större betydelse. Framledningen till golvvärmen skall gå utmed ytterväggen. Har du 60 mellan bjälkarna får du sedan en slinga ut från väggen mellan varje bjälke och genomföringen till nästa fack ute vid väggen.

Kutterspån kan man suga upp med industrisug. Skall oxå fungera med en sådan där lösullsspruta som man då kör baklänges. Jag bröt bort trossbottnen, fick spånet först huvet och sedan ner på golvet. Därifrån ner i sopsäckar för vidare transport till återvinningstationens container för flis. Förutom mycket spån innanför overallen tror jag att min metoden är nog så effektiv som jättedammsugarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.