Finns en uppsjö av dessa frågor men de de allra flesta är lite till åren, (som jag funnit) den allmänna rekommendationen är ju att montera fördelaren ovanför golvslinga.
men tekniken går ju framåt med smartare luftningssystem (kanske) .

Min fundering är helt enkelt ni som valde att montera i källaren hur har det fungerat.
nåt ni rekommenderar - nåt som man måste fokusera på.

Samt finns det någon smartare luftningsteknik att tillgå idag ,
eller är det att spola igenom systemet som gäller?
 
M
Golvvärme brukar man ju avlufta genom att man spolar slingorna, så ur den synpunkten borde det väl vara OK. Men något värst smartare har ju inte avluftningssystemen blivit (mig veterligen) egentligen, det är ju fortfarande fysikens lagar man använder.

Men om du har t ex värmepumpen högre än golvvärmeslingorna, så kan man oftast lufta den vägen.
 
OM du har fördelaren placerad lägre än slingan, så måste du införa en avluftning på en högre punkt.

Genomspolning efter monteringen är nog att se som nödvändigt. Men sedan måste det finnas en avluftning som kan ta hand om luft som kommer in i systemet senare. Det är lite väl bökigt att spola igenom flera ggr. om året.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Sätt en T koppling i en högpunkt och sedan en ledning ner i källaren med en kran så kan du lufta ur i källaren.

Protte
 
prototypen skrev:
Sätt en T koppling i en högpunkt och sedan en ledning ner i källaren med en kran så kan du lufta ur i källaren.

Protte
Jag har funderat på den lösningen inför vår förestående köksrenovering. Är det en lösning du har goda erfarenheter av?
 
Spola slingorna vid igångkörning noga. Sen räcker med en avluftning vid fördelaren förutsatt att du kör med normalt projekterade flöden. Flödeshastigheten är så hög på vattnet i golvvärme att luften har minimalt med möjlighet att stanna i slingan. Luften behöver ett lugnare område att fastna på. Tex radiator, fördelare med automatisk luftning, kärl etc.
Jag kör så, utan problem.
 
Jag har också i källaren sen 5-6 år. Har inte behövt lufta men är noga att stänga av dom slingorna ifall jag ska göra något i systemet.

Vet inte hur jag skulle göra ifall jag fick in en luftficka, börja spola känns ju som ett projekt med att fixa kopplingar etc.

Men jag har lite svårt att se hur man ska kunna spola en luftbubbla nedåt 1m i ett lodrätt rör. Borde ju liksom bara smita upp hela tiden. Men på något sätt är slingorna fulla med vatten... Så man borde kunna upprepa det ifall det skiter sig.
 
Luften följer med fast det är lodrätt. Bara hastigheten är högre än 0.3 m/s tror jag hastigheten är.
 
Har en stam som går en krök upp på vinden och ner till bv igen i ett annat rum, finns avluftning däruppe, men har aldrig varit någon luft. Går ju alltid att bonnalufta en koppling utan några särskilda nipplar.
 
Jag har fördelaren på bottenvåning och en av slingorna är i badrummet på andra våningen. Jag har där även en fördelare för tappvatten och en toa med cistern inbyggd i väggen. Jag har skåpsdörrar in mot en klädkammare, så jag kan komma åt utrymmet. Där drog jag även in en avluftning till golvslingan. Har monterat en automatisk avluftare där. har ingen aning om den fungerar, men något problem med luft har jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.