Har alltid tyckt det känts lite B att spika i gips.. kan man skruva (utan plugg) istället? Hur brukar ni fästa golvlisten? Att limma går inte i det här fallet då väggarna är för krokiga och listen följer inte då.
 
  • Ommålad golvlist i vit färg med synlig trästruktur, fråga om fästmetoder för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leta upp var träregeln sitter vid golvet. I den kan du spika fast golvlisten.
Att spika eller skruva direkt i gips funkar inte.
 
Är det bara gips ingen osb?
Bara gipset kommer inte hålla listen om du ska dra in den med skruven.
Du får då skruva i reglarna för att få skruven att dra i nå.

Jag har kört mycket med essve's listskruv och tycker den är bra med sitt lilla huvud och torx. Lite dyr mot exempelvis Byggmax variant med Philips men mycket bättre
 
Det bör väl vara en liggande regel längs golvet bakom gipsen? Skruvskallarna är mycket större än dyckert så det blir mer efterjobb för att få det snyggt.

Dubbelhäftande tejp är annars ett alternativ som kan funka
 
E etompau skrev:
Leta upp var träregeln sitter vid golvet. I den kan du spika fast golvlisten.
Att spika eller skruva direkt i gips funkar inte.
hur ska jag leta upp den?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det bör väl vara en liggande regel längs golvet bakom gipsen? Skruvskallarna är mycket större än dyckert så det blir mer efterjobb för att få det snyggt.

Dubbelhäftande tejp är annars ett alternativ som kan funka
Ja det vet jag inte..
 
Kan tipsa om denna. Använder den på när jag sätter list. Har bara Gips. Sen försöker man såklart hitta några reglar för att spika in också!
0_18081-1.jpg
 
  • Gilla
KaliMukerdji
  • Laddar…
B Bliddan skrev:
hur ska jag leta upp den?
Regelsökare eller knacka och lyssna. De sitter normalt med c/c 60 cm så hittar du en så hittas de andra lätt.
 
K Kane skrev:
Regelsökare eller knacka och lyssna. De sitter normalt med c/c 60 cm så hittar du en så hittas de andra lätt.
borde ju ca en längsgående nedtill?
 
B Bliddan skrev:
hur ska jag leta upp den?
Knacka och känn/lyssna. Mycket ovanligt om du skulle ha gips utan något stöd bakom änden på skivan. Har du bara enkelgips så märker du skillnad på om det är regel eller ej bakom. På ställen utan regel låter det ihåligt. trycker du längs ner så skulle det dessutom kännas som att det sviktar väldigt mycket om du inte har någon regel bakom.
Eftersom du ändå ska täcka de sista centimetrarna md en list så kan du ju också ta en liten borr och provborra först om du vill vara riktigt säker. Är det bara gips så försvinner borren in väldigt snabbt efter att du kommit igenom gipsskivan.
 
  • Gilla
Bliddan
  • Laddar…
Om det är enkelgips är det väll oisolerat?
 
Inte nödvändigtvis. Men isolering eller ej gör ingen skillnad. Man hör tydligt ändå när man knackar
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inte nödvändigtvis. Men isolering eller ej gör ingen skillnad. Man hör tydligt ändå när man knackar
jo men tänkte isoleringen ligger väl mellan gipsskivorna? Enkelgips kan då inte va isolerat?
 
Gipsskivan måste ha ett stöd längst ner vid golvet, annars kommer väggen att bli instabil och röra sig.
Testa med en liten spik, slå in den någon cm från golvet, får den fäste i regeln så är det bara att köra på denna princip.
 
Isoleringen ligger mellan reglarna. Sett uppifrån brukar det se ut såhär. Vid dubbelgips är det bara en extra skiva på den första med förskjutna skarvar

Illustration som visar isolering mellan reglar och placering av gipsvägg med dubbla skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bliddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.