Skall montera nya golvlister i lägenheten. Hur monterar jag dessa om jag har betong eller lättbetongväggar? Och vilka verktyg behövs beroende på om det är riktig betong eller lättbetong? Jag tror det är lättbetong då en del småbitar följde med när jag tog bort gamla listerna...
 
Är det lättbetong kan du använda klippspik eller bara limma fast dem.
 
Tyvärr är det riktig betong, testade att slå in en dyckert med hammare och spiken böjde sig direkt...kommer det att fungera med dyckertpistol?
 
yuphin skrev:
Tyvärr är det riktig betong, testade att slå in en dyckert med hammare och spiken böjde sig direkt...kommer det att fungera med dyckertpistol?
Nej...
 
Spikplugg, inte det snyggaste men det sitter.
 
Ja använde lim, funka hur bra som helst, körde no more nails tror ja de heter
 
Kan man använda no more nails mellan betong och träsockeln? Torkar det tillräckligt snabbt? Annars får hela familjen sitta och trycka sockeln mot väggen tills det torkar😃
 
Rätt är att borra, plugga och skruva. Endast då kan du tvinga listen att följa en lite ojämn vägg eller ojämnt golv. Och skruven skall ha försänkta skallar, vilka dras in strax innanför listytan, därefter snickerispackel x 2, slipning och sedan målning.

Andra förslag sparar tid, men blir ett sämre slutresultat. Fundera hur du vill ha det efteråt, när arbetet är klart!
 
  • Gilla
Splanen och 1 till
  • Laddar…
Det finns Dryckertpistol för att spika i betong. Tjep och Paslode har en model som skjuter ståldyckert med vanlig tryckluft.
 
Niclas Jonsson skrev:
Rätt är att borra, plugga och skruva. Endast då kan du tvinga listen att följa en lite ojämn vägg eller ojämnt golv. Och skruven skall ha försänkta skallar, vilka dras in strax innanför listytan, därefter snickerispackel x 2, slipning och sedan målning.
Jag håller med! Dock brukar jag inte spackla över skruvskallarna. Med vita lister och vita skruvar tycker jag inte att man tänker på dom.

En stor nackdel med lim är om man någon gång vill ta bort listerna hela.
 
  • Gilla
Ollza
  • Laddar…
Spikplugg, fungerar det lika bra som skruv med plugg?
 
Limpistol med smältlim brukar jag köra.
Det lossnar rätt lätt om man vill ha bort listen någon gång...
 
yuphin skrev:
Spikplugg, fungerar det lika bra som skruv med plugg?
Nästan skulle jag säga. Man har lite sämre kontroll och de varianter jag använt syns även mer.
 
Är smältlim bättre än pl400, nomorenails etc?
 
anders07 skrev:
Limpistol med smältlim brukar jag köra.
Det lossnar rätt lätt om man vill ha bort listen någon gång...
Skulle jag limma kan jag tänka mig att det är ett vettigt alternativ om man "duttar" lagom tätt. Använder man någon form av sättlim är det nog risk att såväl vägg som list skadas "ordentligt" om man vill ta bort listen någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.