Vi håller på att inreda ett pannrum för bergvärmepanna i hörnet av ett stort rum på entréplan. Bjälklaget är stagat underifrån med plintar och Gyprocs ljudisoleringssystem kommer förhoppningsvis göra kompressoraktiviteterna knappt märkbara. Golvbrunnen kommer gå rakt ned under huset och ansluta till befintligt avlopp. Nu till dilemmat:

I det befintliga golvet ligger golvvärme infräst och det är inte möjligt för oss att förändra dragningen av denna. Därför behöver vi få ned golvbrunnen mellan de existerande värmeslingorna och dessutom på ett sådant sätt att vi inte kolliderar med några bjälkar och här skulle jag behöva lite hjälp.

Det fria avståndet mellan slingorna är 18x18 cm och efter vad jag har kunnat läsa mig till så är minsta yta att montera en golvbrunn på efter konstens alla regler 30x30 cm. Purus har dock en brunn som skulle kunna rymmas inom 18x18 (Purus Mini Brage) men då utan monteringsplatta. Jag vet att montering utan platta är allt annat än best practise men det finns några omständigheter som gör att jag tänker att det skulle kunna fungera ändå. Dessa är:
* Rummet har två lager 22 mm skruvlimmat spån undertill (så brunnen bör sitta rätt stilla)
* Det kommer inte vara något spring i rummet (dvs. brunnen kommer det trampas sparsamt på)
* Golvet/tätskiktet kommer vara plastmatta (så eventuell golvsvikt kommer inte spräcka några fogar)
* Det kommer inte rinna något vatten på själva golvet utan ev. spill går rätt ned i brunnen via ett rör (så tätskiktsaspekterna är sekundära)

Tänker jag fel här och vad har jag i så fall för alternativ? En tanke som slagit mig är att slänga på ett till lager spån för att försänka platta i eftersom plattans skruvar skulle kunna rymmas utanför slingorna men det känns onödigt om det inte behövs.
 
Var är alla golvbrunnsexperter när de behövs som bäst?
 
Då du enbart behöver brunnen för ev spillvatten, så kunde du lika gärna ha ett avloppsrör för tex tvättställ, med vattenlås.
 
Ja enklast måste ju vara ett rör i golvet bara och ev bygga ett vattenlås under huset av fördelar, eller sätta in en golvbrunn för kök dom är väldigt små, purus har sånna
 
Briljant, tack för bra tips! Tanken är att vatten ska kunna rakas ned i brunnen om det skulle bli någon form av läcka så den där köksvarianten ser helt strålande ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.