Hej!
Vi har köpt ett garage i byggsats (GF7) från Smålandsvillan. Tanken var att vi skulle få hjälp av en snickare att sätta ihop det, men det blir nu inte så.

- Någon som har erfarenhet av att montera en byggsats från SMV?

- Får man någon slags byggbeskrivning med byggsatsen?

- Klarar jag som glad amatör tillsammans med några kamrater av att montera detta?

Alla tips mottages tacksamt. VI står i valet och kvalet att leja bort monteringen eller försöka oss på det själva....:blushing:

Mvh
Scan
 
hej

Hur gick det med ditt bygge? Är inne på att beställa en garagebyggsats från smv. Är det en hög lösvirke man får, färdiga väggsektioner, eller nåt annat?

/Sepp
 
Har beställt ett garage SG-31 (45m2) men det vi lejde monteringen av det till snickarna. Kommer i "kassetter" med hela väggar osv :)
 
Tack Jika. Det är också SG-31 som jag är inne på. Vad tror du, klarar man montaget som amatör? Behövs exempelvis kran för att få upp väggar och tak?
 
Jag ska sätta upp mitt Sg-31 själv, väggkassetterna väger tydligen 5-600kg så man kan säkert få upp dom om man är några stadiga bitar😊 jag funderar på att be en kille med grävare att lyfta dom åt mig. Just nu står dom på pall 20m från grunden. Annars så får man en ritning (gissningsvis ingen monteringsanvisning typ ikea) och som jag fattat det så är allt man behöver med, skruvar och rubbet.
 
erikar skrev:
Jag ska sätta upp mitt Sg-31 själv, väggkassetterna väger tydligen 5-600kg så man kan säkert få upp dom om man är några stadiga bitar😊 jag funderar på att be en kille med grävare att lyfta dom åt mig. Just nu står dom på pall 20m från grunden. Annars så får man en ritning (gissningsvis ingen monteringsanvisning typ ikea) och som jag fattat det så är allt man behöver med, skruvar och rubbet.
Jag fick samma info av SMV så jag valde ett annat garage av Lundqvist Trävaru som lär komma i lite mer lätthanterade delar (väggdelar 1,2m breda, takstolar på 55kg det tyngsta att lyfta). Upp till bevis om ett par veckor då jag får byggsatsen
 
Får se vem som hinner klart först då 😋 Min platta är byggklar på onsdag!
 
När vi byggde garage kom det en byggsats som två snickare tog en vecka på sig att montera upp, inklusive takläggning, två dörrar och ett fönster samt avvattning. Fick uppfattningen att de jobbade på ganska bra, blev imponerad att de orkade lyfta upp takstolarna själva, de vägde en del. Men detta var två gossar med stygga muskler...

/S
 
Vi valde Lövångersbygg som har lite mindre delar. En annan på kvarteret valde SMV som också blev fint och verkade fungera bra. Båda byggsatserna blev klara på ca 5 arbetsdagar.
Jag är helt övertygad om att ni klarar monteringen. Mitt tips är att ni tar hjälp av en "handyman" inom familjen, om det finns. Kolla även med andra i området. Brukar alltid komma många nyttiga tips.
Beroende på storlek, men det är aldrig fel med en mindre baklastare när takstolar ska upp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.