A
Hej!

Har ett rätt jobbigt problem..

Jag ska montera diskmaskinen i mitt nya kök. De följde med en "mall" stor som diskmaskinfronten som man skulle lägga på fronten och borra. Jätte enkelt om man inte hade tappat bort mallen...

Hur gör jag? Ringa ikea = 45 min väntetid = Få den hemskickat = Tar flera dagar

Deras hemsida hade bara manualerna och monteringsanvisningarna ej själva mallen.

De råkar inte vara någon snäll själ på detta forum som ruvar på en mall som kan tala om måtten/ skicka den åt mig via mail?

Mvh!!
 
Kan du inte mäta dig fram var beslagen ska skruvas fast ?

Det vanligaste är nämligen att det i nedankanten på diskmaskinens lucka finns två "nyckelhål" och sen följer det med två skruvar med ganska bred skalle vilka ska skruvas fast i frontens baksida så man kan hänga på fronten på diskmaskinen.
Sen klämmer man fast fronten på diskmaskinsluckan med t.ex fyra styck klämtvingar och skruvar fast den med fyra lite längre medföljande skruvar från insidan.

Måtten är ju styrda av dina intilliggande lådfronter så du inte mätar från bänkskivan ner till där skruvarna ska hamna i "nyckelhålen" utan du ska ju mäta ner dig från intilliggande fronters ovankant.

Hoppas du förstår. ;)

...å Glöm inte sätta dit handtaget på fronten innan bara. ;)
 
Jag gjorde samma sak... Skruva först fast "beslagen" (jag hade långa plastbitar) i diskmaskinen och stäng luckan. Sen mäter du mellan fästena (=skruvhålen) på luckan när fästena sitter där CC måttet och så hur långt från övre- eller ndre-kant det sitter.

Min maskin var så gjord att man skruvade fast plastbitarna, hängde på luckan på diskmaskinen och sen öppnade luckan helt så hängde dörren fast under luckan. Sen är det bara att spänna skruvarna på insidan av luckan och styra dörren så den hamnar rakt.

Och som Paul-Staffanstorp påpekar, glöm inte handtaget innan du skruvar fast dörren!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.