Hejsan.

Dags att installera en friskluftsventil, men i detta fallet i en stenvägg som är ungefär 400mm tjock.
Jag har aldrig borrat i en stenvägg, så vill gärna höra om det är något speciellt jag bör tänka på. Det jag oroar mig över är framförallt väggens stabilitet.
Det är ett gammalt hus från sekelskiftet, ca år 1890-1910.

Jag vill placera ventilen mellan bjälkarna.
 
  • Vit vägg med en synlig träbjälke där en friskluftsventil planeras att installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Märkt plats på en vitmålad stenvägg inomhus för planerad installation av friskluftsventil mellan träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon betonghålsten eller lättbetong?
Låter märkligt om det skulle vara 40 cm betong...

Är det lättbetong går det med en Hålfräs och knacka bort ur hålet med jämna mellanrum.
Är det hålsten eller betong är det enklast att hyra en kärnborr.

Alternativet är att borra många mindre hål runt ytterdiametern med 6 eller 8mm borr och sen bila ur hålet.

Använder du en ljudisolerande ventil är den gjord i skumgummi och enklare att få genom ett ojämnt (=bilat) hål.
 
Ett tips kan vara att ringa runt och be om offerter från företag som tar hål åt dig.

Att hyra maskiner och dylikt för att borra ett sådant hål kan kosta en del, och då måste du ju själva göra jobbet.
Tar du in ett företag är det inte säkert det kostar så vansinnigt mycket mer än att det är värt det.

Men vill du själva göra det så hade jag provat borra ett mindre hål först för att se hur väggen är att borra i. Det kanske går väldigt enkelt, eller så går det inte alls..


Om väggen rasar? Nja, det tror jag inte.
Det kan mycket väl vara tegel i din vägg med luftspalt och puts utanpå.
 
Redigerat:
Jag kollade med håltagningsfirma för min ena vägg som är 20cm betong och fick offert på 6000kr.
Hyrde en kärnborr och maskin för 600kr...
 
Hålsåg för sten och maskin från biltema går bra i hålsten!
 
Det låter som om du har fått en saftig offert så jag förstår att du inte nappade.

En bekant till mig har anlitat en håltagningsfirma vid två tillfällen.
Ena gången borrade han hål i taket för att få igenom imkanal till fläkten och passade samtidigt på att borra hål i taket för att montera 4 st spotlights. Totalt kostade borrhålen i den 10 cm tjocka betongen 2000 kr varav slitaget var det dyraste.

Den andra gången firman skulle hjälpa honom skulle han borra två stycken ca 30-40 cm i diameter stora hål i grunden för att kunna krypa under huset. Tjockleken på betongen var då ca 40 cm. 3700 kr kostade det kalaset och även där var slitaget den stora posten.
 
TuXy skrev:
Det låter som om du har fått en saftig offert så jag förstår att du inte nappade.

En bekant till mig har anlitat en håltagningsfirma vid två tillfällen.
Ena gången borrade han hål i taket för att få igenom imkanal till fläkten och passade samtidigt på att borra hål i taket för att montera 4 st spotlights. Totalt kostade borrhålen i den 10 cm tjocka betongen 2000 kr varav slitaget var det dyraste.

Den andra gången firman skulle hjälpa honom skulle han borra två stycken ca 30-40 cm i diameter stora hål i grunden för att kunna krypa under huset. Tjockleken på betongen var då ca 40 cm. 3700 kr kostade det kalaset och även där var slitaget den stora posten.
Jag vet inte var i landet du är, men det låter väääldigt billigt.
Jag vet att anders07 bor i samma stad som mig.
Jag brukar ta in håltagningsfirma på jobbet emellanåt och snittpriset brukar vara 5000/hål.
Självklart blir det billigare med flera hål vid samma tillfälle
Men 5000/hål/tillfälle är vettigt riktpris i Stockholm

Eftersom det är ett så gammalt hus gissar jag att det är murad sten och inte betong eller lättbetong.

Om du hyr maskin och kärnborr så bör du hyra tillhörande stativ, jag skulle inte vilja handjaga genom knappa halvmetern granit..
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Jag och min bekanta bor i Helsingborg och det var en av de mer kända företagen som borrade. Det var inte heller någon lättbetong, utan rejält hård betong och hålen borrades med stativ och vatten.

Med det priset jag kände till från min bekanta så hade jag inte ens tänkt tanken att borra själv, men nu när jag hör era priser i Stockholm så kan det ju klart vara värt att göra det själv genom att hyra maskiner :)
 
TuXy skrev:
Jag och min bekanta bor i Helsingborg och det var en av de mer kända företagen som borrade. Det var inte heller någon lättbetong, utan rejält hård betong och hålen borrades med stativ och vatten.

Med det priset jag kände till från min bekanta så hade jag inte ens tänkt tanken att borra själv, men nu när jag hör era priser i Stockholm så kan det ju klart vara värt att göra det själv genom att hyra maskiner :)
Det låter nästan värt att pröjsa taxiresan för dessa gubbar nästa gång det är dags för håltagning
 
Märkligt det skiljer så mycket i pris!
Det var ca två år sedan, så inte så att jag sitter och berättar en historia som står i historieböckerna heller.
 
Jag är betonghåltagare från Småland och det lät som ett horribelt pris. Den firman måste haft för mycket jobb redan.
Fast å andra sidan så vet jag hur det är att jobba i innestan i sthlm. Det är sjukt mycket bökigare, med allt runtomkring än vad det är på landet
 
Kan bara bekräfta TuXy.s pris. Tog 2 hål för ventilaion och två 50 mm för brainslangarna till värmepumpen i Skåne och det hamnade på ca 3500. Gjort av en etablerad håltagningsfirma
 
Redigerat:
Kan ju tillägga att 6000 kr var inkl. moms och den billigaste av tre offerter!

Jag har tagit två hål nu i mina 20 cm tjocka betongväggar, ena gången hyrde jag denna: http://mgrental.se/produkter/item/95-karnborrmaskin

Och andra gången enligt detta och bila ur sen:
Hål tagna i betongvägg med borr, märkta för utsågning av större öppning.

Skulle jag behöva ta ett till hål skulle jag köra enligt metod #2 igen men är det 40 cm tjockt blir det nog svårt att komma åt och bila ur hålet tror jag.

Hyr du maskin så se till att borra utifrån och plast på golvet inne och tejpa dubbel sopsäck över där du kommer genom inne!
Det blir en hel del vatten!
Borra ett 6 eller 8 mm hål inifrån ut först så du vet var du ska borra utifrån.
 
Fjojtmehmet skrev:
Eftersom det är ett så gammalt hus gissar jag att det är murad sten och inte betong eller lättbetong.

Om du hyr maskin och kärnborr så bör du hyra tillhörande stativ, jag skulle inte vilja handjaga genom knappa halvmetern granit..
Precis min tanke, tror många missade att läsa den delen av inlägget. och stå och hålla en maskin där upp, antingen maskinen över huvudet, eller på en stege, han kommer trötta ut sig inom 15cm.
 
Efter att jag läst igenom kommentarerna så beslutade jag mig för att prova borra. Köpte hålsåg från Harald Nyborg och satte igång. Väggarna är av murad sten, men man har någon gång i tiden monterat ytterpanel. Anledningen till att jag skriver det är pga att jag blev förvånad när jag började borra i tegel. Visar sig att man byggt igen en gammal ventilation och jag råkade bara pricka mitt i. Blev mycket mindre jobb än förväntat!

Ett rostigt rör i väggen med galler bakom, grov kant, slitet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.