Jag har hängrännor med rännkrokar som ska sitta ovanpå råsponten. Går det att montera fotplåt på något bra sätt när det sitter rännkrokar ovanpå råsponten?

Huset är från 1945 med tegelpannor på taket. Det sitter ingen fotplåt i originalutförande utan underlagspappen är utdragen några cm utanför råspånten. Är det tillräckligt?
 
Skulle nog lagt remsor av masonit så det bygger upp till samma höjd sen lagt plåten, kanske en remsa papp innan också.
 
Det blir en liten vågdal vid fotplåten med masonit men det kanske är lite att det inte gör något?
 
Eller fräs ner krokarna i råsponten.
 
Eller montera rännkrokarna på läkten så att rännorna hamnar på rätt höjd. Eller bygg kil i undertaket vid foten.
 
När man har takpannor så brukar man väl inte sätta någon fotplåt har jag för mig utan man låter pappen gå ut som du skrev och släppa ut takpannorna så att de droppar i rännan.

Eller är jag helt fel ute?
 
Fotplåt ska man ha, men om man vill ha rännan på rätt höjd i förhållande till pannorna får man tänka till lite.
 
MathiasS skrev:
Eller montera rännkrokarna på läkten så att rännorna hamnar på rätt höjd. Eller bygg kil i undertaket vid foten.
Förklara lite närmare vad du menar med kil. Menar du kil som övergång mellan masonit och råspont? Eller hur bygger man kil?

Fotplåten monteras på råsponten. Betyder inte det att vatten/kondens rinner bakom hängrännan om man fäster rännkrokarna på nedersta bärläkten? Förklara lite närmare hur fotplåten sitter i förhållande till ränkrokar på bärläkt.
 
Jag har även börjat fundera på en annan variant. Jag låter underlagspappen gå några cm utanför råspånten som i originalutförande. Sedan monterar jag istället fotplåten ovanpå nedersta bärläkten så att den går ner i hängrännan. Skulle det kunna vara en bra variant? Det kanske dessutom blir snyggare eftersom fotplåten döljer läkten?
 
  • Gilla
magnetens och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Fotplåt ska man ha, men om man vill ha rännan på rätt höjd i förhållande till pannorna får man tänka till lite.
Vad är rätt höjd i förhållande till pannorna? Det borde vara bra att hängrännorna sitter en bit under pannorna så att tunga flak av nedrasande is/snö inte skadar hängrännorna?
 
raindance skrev:
Jag har även börjat fundera på en annan variant. Jag låter underlagspappen gå några cm utanför råspånten som i originalutförande. Sedan monterar jag istället fotplåten ovanpå nedersta bärläkten så att den går ner i hängrännan. Skulle det kunna vara en bra variant? Det kanske dessutom blir snyggare eftersom fotplåten döljer läkten?
Ja, det e ett alt. samtidigt så får du rätt höjd mellan pannor och rännan.
 
raindance skrev:
Jag har även börjat fundera på en annan variant. Jag låter underlagspappen gå några cm utanför råspånten som i originalutförande. Sedan monterar jag istället fotplåten ovanpå nedersta bärläkten så att den går ner i hängrännan. Skulle det kunna vara en bra variant? Det kanske dessutom blir snyggare eftersom fotplåten döljer läkten?
Gjordes så på mitt hus när vi bytte tak för 2 år sen, snyggt då man som sagt slipper se läkten.
 
Låter bra. Både enklare och snyggare. Behövs en remsa underlagspapp mellan fotplåt och bärläkt pga kondens? Väljer mellan tegelröd och svart fotplåt (tegeltak).
 
raindance skrev:
Låter bra. Både enklare och snyggare. Behövs en remsa underlagspapp mellan fotplåt och bärläkt pga kondens? Väljer mellan tegelröd och svart fotplåt (tegeltak).
De tycker jag du ska ha. Som du skriver så finns de annars risk att de blir kondens o läkten kommer ruttna med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.