Ska imorgon hjälpa brorsan att byta tak på sin sommarstuga så jag har några snabba frågor. Taket som inte har så stor lutning ska få ny papp ock läkt och sen ny plåt(tegelliknande)

På lägganvisningen på plåten så ska man sätta fotplåten ovanpå läkten, men jag vet att det råder delade menigar om detta för om man tittar lägganvisningar till underlagspapp så ska ju fotplåten ligga under pappen.
Men om man nu sätter plåten på läkten hur gör man då men underlagspappen vid takfoten, limmar man den mot råsponten då? Eller måste man spika den?
Pappen är för övrigt Isola D-projekt och den ska vi spika med dold spikning men hur gör man vid nocken som saknar nockbräda. Går man bara över nocken med sista våden och klistrar den med lim på översta våden på andra sidan eller måste man här spika den synligt?
 
När jag monterar fotplåt oavsett om det gäller tegeltak eller "tegelplåt" så lägger jag alltid den på råstonten under pappen. Så läkten blir "synliga" men om du kör med 125 eller 150 ränna går det att lägga plåten lite längre ut så man förhindrar att vattnet kommer in den vägen.

Ang. pappning i nock så limma fast den sista vånden och slå på ströläkt omgående så du slipper slå i synliga pappspik.

vh Samuel
 
Det bästa är ju att sätta ett kilplank å kroken på denna så är allt löst. Men ska du inte byta ränna så ´hade jag satt fotplåten under pappen å åkt till en plåtis å beställt plåtar som du täcker den synliga läkten med. Blir inte dyrt om du måttar själv å kommer med en skiss.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.