Hej

Vilket förarbete krävs/är standard av en rå Leca och Lättbetong vägg innan man monterar in fönster, i klarspråk, ska stenen tätas (slammas etc) på något sätt där karmen kommer sitta?

Eller man sätter in fönstren direkt mot Lecan/lättbetongen och sen putsar man utifrån mot karmen (ev lite mellanrum för att sätta mjukfog så att inte putsen har kontakt med träfönstren)

/Pär
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Montera fönsterna mot lättbetongen med lämplig infästning. Man behöver inte förbehandla lättbetongen på något sätt.
Montera bleck med putskant. Det går bra att putsa mot ett träfönster behövs ingen mjukfog.
 
verktygsgurun skrev:
Det går bra att putsa mot ett träfönster behövs ingen mjukfog.
För all del, men det beror på vederbörandes krav på estetik.
Det finns sk karmlister som ska användas för att fungera som mjuk övergång mellan puts och fönster (trä eller alu). Dessutom är de smidiga när fönster ska täckas med skyddsfolie. Förr eller senare blir det otätt och med tiden fult om man inte använder karmlister.
http://www.sto.se/42127_SE-Katalog-Produkt.htm?prodId=PRODSE_0196
 
Tack för svaren! Nu ska jag bara bestämma hur jag vill göra....
 
Absolut inte mjukfog mot fönstrets utsida, då lär det ruttna upp på några år.. Byter ofta fönster som just har fogats när gammal puts har släppt eller när man velat snygga till lite för att snabbt ruttna upp sen.
Putsa mot fönstret eller montera trälist eller plåt i skarven, vad du vill men inte fogmassa. Den ska sitta på insidan..
 
amazonsport skrev:
Absolut inte mjukfog mot fönstrets utsida, då lär det ruttna upp på några år.. Byter ofta fönster som just har fogats när gammal puts har släppt eller när man velat snygga till lite för att snabbt ruttna upp sen.
Putsa mot fönstret eller montera trälist eller plåt i skarven, vad du vill men inte fogmassa. Den ska sitta på insidan..
Difföppet utåt är ju en tumregel.
 
Tack för det! Jag utelämnar mjukfogen.... men hur bra är det med puts? För mig är det en fuktbärare samt att den levande karmen rör sig i förhållande till död puts vilket ger fula springor. Trälist och plåt ser inte så snyggt ut.
Ska kolla på de där karmlisterna om de ger rätt utseende
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Hur blev det? Har det hållt 9 år med puts direkt mot fönster @Plura ?
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hur blev det? Har det hållt 9 år med puts direkt mot fönster @Plura ?
Hej!
Vissa ställen med mindre sprickor några med större. Inget jag har gjort något åt än. Fönsterna har inte tagit skada av fukt! Största problemen är beslagen som rostar. Snart dags att bättringsmåla vissa fönster i dessa områden.
Närvaro av små sprickor i vit putsad vägg vid ett fönsters karm, tydliga tecken på behov av bättringsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka vid fönsterkarmens kant bredvid fönsterbeslag med tecken på rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på ett fönsterbeslag med rost och mindre sprickor i fönsterkarmen, behov av ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Pär
 
  • Gilla
Engen
  • Laddar…
Ojdå, vad det kan man ju inte skylla på putsen i alla fall. Kul att du svarade på en så gammal post, alltid kul med lite tidsperspektiv på hur saker gått!
 
  • Gilla
gustavkattarp och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.