Hej,

Jag håller på att bygga ett garage med stående Z-panel.
Nu när jag ska montera foder runt fönster och dörrar så uppstår ett enligt mig problem.

På vanlig lockpanel hade jag kapat själv "lock"-panelen och sedan monterat fodret på underliggaren. Men i mitt fall är underliggaren och locket en och samma bräda så jag kan inte kapa ur detta.

Lösningen blir att montera fodret på själva locket. Men då skapas ett hålrum mellan varje lockdel där vatten kommer tendera att samlas.

Finns det någon smart lösning för detta?
Ska man fylla tomrummet med någon fog?
Kapa till en herejösses massa småbitar och fylla upp med?
Någon anpassad plåt?
Kan man kapa på något finurligt sätt?

// Kristian
 
Det borde sitta ett överbleck ovanför fodret som panelen avslutas mot, det löser din problemställning och blir samtidigt enligt konstens alla regler.

Illustration av ett rött överbleck installerat ovanför dörrfoder med anslutande väggpanel.
 
Hej,

Jag har gjort en liten bild för att försöka förklara problemet.

I alternativ ett som är så som garageleverantören tycker man ska göra så spikar man fodret utanpå panelen. Då är jag dock rädd att vatten kommer komma in i tomrummet som skapas mellan lockbrädorna. Se pil "vatten kan komma in"
I detta fall så kan man inte heller montera den plåt som hade varit den bästa lösningen.

I alternativ två så som det brukar se ut på hus. så kommer inte detta tomrum att uppstå. I detta fall kan även droppbleck monteras.
Dock så om jag kortar av panelen med det mått so mfodret har för att montera fodret i nivå med panelen så kommer det inte att finnas någon bräda att fästa panelen i eftersom fodret då sitter monterat i den.
Det innebär att jag kommer behöva montera dubbla "145/45" or en för panelen och en för fodret. Men detta blir en jättekonstig och tidskrävande lösning samt dålig lösning ur isoleringssynpunkt.


Skiss som visar två alternativ för montering av panel och foder vid ett fönster med risk för vattenintrång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men ska du inte ha en luftspalt bakom panelen om garaget är varmt? Då är det bara en bit extra spikläkt som behövs? Annars kan du väl fippla dit något med mindre dimension än 45x145 att spika panelen i.
 
Har z-panel på huset och satte fodren i samma nivå som panelen. Är som sagt bara en bit extra läkt som behövs. Kan ju dock vara besvärligare om det är färdiga väggblock du har.
 
Så det enda rätt är att montera en extra 45x45 och sedan kapa panelen under denna spikläkt?
Är tanken att kondens som bildas mellan vindduken och panelen ska rinna ut där? på mitt nybyggda Älvsbyhus så har de varken dropplåt eller "öppning" för kondens. Är detta något jag ska oroa mig för?
Diagram som visar huspanel och fönster med märkning av panel, foder och fönster i en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det låter som en bra idé. Har du ingen luftspalt? Kanske bygger diffussionsöppet. Om spikläkten sitter utanpå regelstommen är det ännu bättre att sätta blecket så det går in bakom läkten för bästa avledning av vatten bakom panelen.

För mig låter det lite konstigt att ett nybyggt hus saknar bleck. Hur ser det ut, kanske är det någon annan lösning som gör att det inte behövs?

Hur bra eller dåligt det är att strunta i blecket beror mycket på hur fönstret sitter. Nära takfoten och helt skyddat från vatten uppifrån kan gå bra exempelvis. Ser det ut som alternativ 1 i inlägg #6 så rinner ju vattnet bakom fodret men hittar ut igen. Inte så snyggt dock. Sitter det en smyg är det lite värre, då kan vatten ledas in uppepå fönstret.

Personligen tycker jag att det alltid ska sitta bleck (eller vattbräda) om man har träfasad. I de flesta sammanhang en liten kostnad och man får det då redigt och enhetligt överallt. Visst, takfoten kan skydda vissa fönster men sen tvättar man takfoten med högtrycken så blir det blött ändå.
 
Hej,
Jag vet faktiskt inte vad det är. Är ett prefab från lövånger.
Kondtruktionen ser ut som följande.
Spikläkt.
Vindduk
Distans 5mm
Panel.
Panelen är öppen i ovankant och nederkant. Detta täps dock till i nederkant vid garageporten då smygen täpper till öppningen.
De kanske anser att det inte är någon fara för att panelen där bara blir 25cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.