Insåg på kvällsturen till gamla huset att bilens helljus lyser fruktansvärt dåligt - och att det krävs extraljus.
Men, frågan är då...hur komplicerat är det att montera dom själv? Och då ffa att ordna med elen. Vill ha strömbrytare i kupen...
Bilen är en passat, 2008. Inte xenon...
 
Enklast är att koppla via relän som drivs av kabeln till helljuset. Då slipper man dra in kablar i kupén och extraljusen tänds och släcks automatiskt med helljuset.
 
Det är busenkelt. Köp en färdig kabelsats med säkring ich relä så är det bara att dra ström från batteriet och sätta en strömtjuv på kabeln till helljuset. Största jobbet blir att dra in kabel till knappen som du vill ha i kupén.

Finns en bra steg för steg guide här. https://www.valostore.se/sv/montering_av_extraljus/
 
Fairlane
Det är inte särskilt svårt. Fundera på om du vi ha ledramp eller vanliga lyktor. Skruva ljuskällan på plats. Sen köper du ett färdigt paket med kabel och relä. En (eller fler) kabel till lyset, en till pluspolen, en till jordad punkt och den sista ska få signal från helljuset. Enklast brukar vara en strömtjuv, men det kan strula på moderna bilar och så är det inte helt snyggt enligt många. Jag gjorde dock så.

Det knepigast i mitt fall var att få till knappen i kupén. Jag plockade ner handskfacket och borrade igenom där för att dra kabeln till panelen.

Svårighetsgrad 1 på en 5-gradig skala. Sen kan det som sagt vara problem med vissa bilar, så det vågar jag inte sia om.
 
……..och dra in en kabel till kupén om man vill ha knapp, räcker med en enkelledare, som man drar till reläets jord (Nr 85), och jordar den andra änden av knappen under panelen.

Edit: Mitt svar var fortsättning på Useless inlägg, det kom 2 nya innan jag han skriva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.