Hej, Vårt hus från 2008 har luftad fasad bestående av putsad aquapanel. Vi vill montera ett enklare entrétak för att skydda ytterdörren bättre. Läget är ganska utsatt för väder och vind.

Modellen vi köpt är https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/entretak/entretak-024169. Det är ett lättviktstak med en polykarbonatskiva - väger bara ett par kilo som konstruktion. Skånska vindkrafter är det som infästningen behöver kunna hantera.

Se bifogad bild där de tänkta monteringshålen är utritade.

Monteringsmässigt så är hålen för fästena på cc 947 mm mellan armarna - och dörren är en 10x21 med reglar anpassade därefter. Det finns alltså ingen lämplig fästpunkt för i vart fall 2 st monteringshål (de två nedre kan fästas i tvärregel ovan dörr). Medföljande M8 expanderbultar är 80mm långa - inte avsedda för vårt hus!

Finns det någon "bästa" metod för att uppnå tillräckligt hållfastighet för även de översta två hålen? Jag har tittat på Fischer och deras DuoTec men hittar ingen specifikation på vilka laster som deras produkter kan ta hand om. Och de har vad jag ser bara lösningar för upp till M6 bult.

Tacksam för tips! Jag vill helst inte behöva öppna upp några större hål i fasaden för att kunna montera entrétaket! Men tekniskt sett så går det nog att dölja ett hål upp till 25mm per infästningsplats.

 
  • Ytterdörr med halvrunt fönster, person speglar sig, pastellfärgad vägg med fyra blå markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt genomskinligt glastak med metallstöd, minimalistisk design, isolerat på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.