Hej alla kunniga!

Vi har ett hus -50 som är byggt i blåbetong som vi precis har putsat om. Nu ska vi montera ett nytt Entrétak över en av dörrarna men funderar på hur
Taket som vi ska montera har 3st konsoler med 2st hål i varje konsol alltså 6 hål totalt. Taket väger ca 23kg. Med vilka skruv monterar vi det på bästa enklaste sätt i blåbetongen?
Tror ni ESSVE:s Heavy Load fungerar?

Tack på förhand!
 
Jag använder långa spikplugg när jag fäster något tungt i mina väggar med samma förutsättningar... Kör stora långa plugg bara så blire bättre. Jag har några 10 cm som jag gillar men finns såklart större. Nyper väldigt bra hos mig.
 
K
Ankarmassa med tillhörande pluggar enligt tillverkarens anvisningar eller genomgående bult är nog det som gäller.
Att det är väger 23Kg är en sak, men när vinden tar tag i skärmen så pratar bra mycket mer krafter, även snö väger en del.
 
K KjellTimell skrev:
Ankarmassa med tillhörande pluggar enligt tillverkarens anvisningar eller genomgående bult är nog det som gäller.
Att det är väger 23Kg är en sak, men när vinden tar tag i skärmen så pratar bra mycket mer krafter, även snö väger en del.
Ja det är jag med på att både vind och snö spelar in.
Pratade med företaget vi köpt taket ifrån och dom rekomenderade fasadplugg.
 
Jag har monterat en del både inne och ute med Essves Heavy load 10,5x185.
Fungerar riktigt bra, så länge man tänker på att inte överdra skruven för då blir det skit och pannkaka.
Vid rätt montage sitter det som berget.
Var med på en av Essves on tour uppvisningar där jag testade heavy loaden i både lättbetong och leca för att sedan mäta hur mycket belastning de klarade.
Mellan 250-300 kg per skruv i uppmätt resultat gjorde att jag iallafall blev överbevisad.
 
Ja det känns som en smidig och bra skruv. Men nu har jag bestämt mig för att montera taket med M10 gängstång och ankarmassa i dom översta hålen och fasadplugg i dom andra hålen. Hoppas på att det ska funka.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.