Hej..

Håller på och slutför monteringen av mitt kvick kök, har gjort allt själv och inte trodde jag att det som jag skulle fastna på är monteringen av köksfläkten...

Jag har fått en Thermex OPTICA-HV1086 leverad med köket... Bruksanvisningen är ruskigt dålig...

Det står tex så här :
Beslagen monteras med med tillhörande skruvar.


Finns inga bilder som visar i vilken ordning sakerna ska skruvas ihop.... Jag har nu fastnat med de 2 plåtarna som ska monteras ovanför fläkten, kan inte få till det. vilken ska monteras först osv..

Någon som har monterat denna fläkt som kvick säljer?

/Jimmy
 
Jag fick också en Godagmannyxskaft installationsanvisning till min (frihängande) fläkt. För mig funkade det att först provmontera alla delarna på golvet och notera vilken ordning som sakerna borde fästas i.

Har du testat att provmontera på golvet först?
 
Njao.. har provmonterat på väggen 2 gånger...

Men kan inte fatta hur jag ska kunna montera den nedre delen på plåten efter jag har monterat den som ska gå inne i den plåten.. kommer ej åt skruvarna då.. så jag gör nog fel....

Den ena täckplåten är det ventilationshål i, ska dessa sitat uppe vid taket eller nera vid fläkten?
 
Har du möjlighet att lägga upp några illustrerande bilder (foton)? Svårt att komma med nåt råd när man inte kan se problemet framför sig.
 
ejwbegysv skrev:
Den ena täckplåten är det ventilationshål i, ska dessa sitat uppe vid taket eller nera vid fläkten?
Ventilationshålen är ifall du endast använder den som kolfilterfläkt med återcirkulation av den renade luften tillbaka in i köket. I ditt fall har du ju en slang som leder luften bort från köket (mha extern fläktmotor?) och ut genom nåt ventilationshål i väggen, antar jag?

Dvs i ditt fall spelar det ingen roll om ventialtionshålen hamnar uppe eller nere. Hos mig är de placerade uppe och det var ett dumt val kan jag säga nu i efterhand. All oljig luft som kolfläkten inte klarar att fånga smetar av sig på taket vid dessa ventilationshål...

Det ser ut på bilden som det finns ett hål precis till höger om ventilationshålet? Finns det nåt motsvarande hål i fästanordningen du har monterat på väggen? I såfall skall ventilationshålen sitte högst upp.
 
Förresten, vänta med att dra av skyddsplasten tills du har fått upp fläkten. Annars blir det fina fettfläckar på metallen som du får gnugga bort. Eller värre, att du med nåt verktyg skrapar upp metallen.
 
ejwbegysv skrev:
Men kan inte fatta hur jag ska kunna montera den nedre delen på plåten efter jag har monterat den som ska gå inne i den plåten.. kommer ej åt skruvarna då.. så jag gör nog fel....
Vilken av fotona visar det du beskriver ovan?
 
Jo det följer med 2 st fästplattor som ska skruvas i väggen som sedan plåtarna ska sitta i... En som är utvändig och 1 som är invändig...
 
Martin_Blomberg skrev:
Vilken av fotona visar det du beskriver ovan?
På denna bilden ser du att den nedra plåten är skruvad i väggfästena :
http://www.flottleden.com/cmd/files/Renovering/Nov2007/huset_2007_11_03-020.jpg

Men den övre plåten ska visst monteras först (den är mindre än den andra verkar det som... Då kan jag ju inte skruva fast den nedra plåten...

aja... skiter i skiten nu.. tar ner allt och gör om det imorrn...
 
Sitter motorn i fläkten eller? Det kan ju vara ventilationshål till motorn.
 
Plåten med vent hål i ska sitta överst och glida innanför den undre plåten!

Kommer ihåg att det var ett jäkla strul att fatta bruksanvisningen när jag montera min fläkt.
Men den är bra när man använder den och prisvärd tycker jag.

Lycka till.
 
Nu är kåpan monterad.... Svärfar kom på den brilljanta iden att man har den över kåpan i den andra vid montering och sen skjuter upp den som sak upp i taket, detta funkade perfekt..

Tänk om dom kunde skriva det i manualen, då hade jag sparat några timmar på detta iaf...
 
ejwbegysv skrev:
Nu är kåpan monterad.... Svärfar kom på den brilljanta iden att man har den över kåpan i den andra vid montering och sen skjuter upp den som sak upp i taket, detta funkade perfekt..

Tänk om dom kunde skriva det i manualen, då hade jag sparat några timmar på detta iaf...



Skulle du kunna förklara lite utförligare hur du gjorde detta?

Jag håller PRECIS på med fläkten...
 
Om jag minns rätt gjorde jag så här:
1. Skruva upp två skruvar till själva fläkten, se till att få den rakt.

2. När fläkten sitter på plats kopplar man in utloppsslangen och kopplar in strömmen (om man har uttaget bakom fläcktkåpan).

3.Sätt den övre rostfria skyddsplåten i den yttre och ställ dom på platts uppe på fläkten.

4. Ta och dra den inre/översta plåten upp till taket, kolla så att den är i lod och gör en markering ända uppe vid taket på var sida om plåten.

5. Ta ner plåten igen, ställ in övre fästgrejen till rätt bredd, och skruva upp den uppe mot taket, mitt imellan markeringarna du gjorde innan.

6. Ta nu och ställ upp plåten igen och dra upp den inre plåten, och fäst den högst upp i övre fäst mojängen.

Hehe, jag vet inte om detta är till hjälp men det är ett år sen jag satte upp min.

Jag lyckades inte få bort skyddsplasten efter jag monterat fläkten, så jag blev tvungen att plocka ner den en extra gång bara för att jag trodde det var smart att göra det sist.

När jag skulle sätta upp fläkten svor jag över att jag inte ens hittade någon bruksanvisning.
När den väl hängde på platts tyckte jag att den sög väldigt dåligt och öppnade då filtret och där låg bruksanvisningen och blockerade luftflödet.

Annars är det en snygg och prisvärd fläkt. man glömmer fort monteringsproblemen.
LYCKA TILL!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.