Alltså, dosor med bleck för plåtregel. Skall man montera dessa utanpå regeln helt enkelt? Vad händer då med gipset? Blir det inte en bula vid blecket eller är det något jag missat?
 
Hejsan

Det är någon man lämnar över till snickaren
 
Det där var väl inget bra svar. Vi får väl förutsätta att quilding tänkte göra det själv, annars hade han nog inte ställt frågan.
Jag vet faktiskt inte hur man gör, men jag skulle tro att plåten bygger så lite så det inte märks. Det kommer ju också någonting, tex ett vägguttag, som gör att det inte syns så mycket.
 
Förstår inte problemet men är det en 0,8 mm plåt, det syns aldrig på gipsen, träreglar är inte så jämna heller.

Prototypen
 
Har aldrig fått det att funka ordentligt med clip. Det känns som att det är lätt att det rör sig litet. Jag har kört en bit träregel typ 2x2 el. 2x3 som jag spikar dosan på. Sedan har jag skruvat fast träregeln i plåtregeln.
 
Annars funkar det alldeles utmärkt att fästa dosorna direkt i gipsskivan med smältlim, finns speciella distanser (puckar) som man fäster bakom dosorna för att få rätt höjd och som samtidigt gör att dosorna klämms fast mellan gipsskivorna.

Angående träregel i väggen så är det inte alltid det är tillåtet, bla på sjukhus är det strängt förbjudet att ha något brännbart i väggar och ovan undertak mm. Dosor, rör mm måste vara av plast som är halogenfri och självslocknande.
I övriga fall ju är träregel att fästa dosan på det klart smidigaste tycker jag.
 
quilding skrev:
Blir det inte en bula vid blecket eller är det något jag missat?
Jag hade samma fundering så jag tog plåtsaxen och "jämnade till" kanten, monterade dosan på baksidan regeln, popnitade - inga bulor på mina tokraka väggar :D

el_installationer_13_smal.jpg
 
Mikael_L
Bygga nytt.
Hur lång tid tog ditt hus ? :D :D
 
Mikael_L skrev:
Bygga nytt.
Hur lång tid tog ditt hus ? :D :D
Är han färdig ännu?
 
:)
Färdig är ett mycket relativt begrepp!

Just nu skall den sista biten fasad upp, Gunnebostängsel monteras, kompletterande takarbeten göras m.m. m.m. - det finns nog att göra en stund till!
 
ByggaNytt skrev:
:)
Färdig är ett mycket relativt begrepp!

Just nu skall den sista biten fasad upp, Gunnebostängsel monteras, kompletterande takarbeten göras m.m. m.m. - det finns nog att göra en stund till!
Men fint och välbyggt blir det!
 
ByggaNytt skrev:
:)
Färdig är ett mycket relativt begrepp!

Just nu skall den sista biten fasad upp, Gunnebostängsel monteras, kompletterande takarbeten göras m.m. m.m. - det finns nog att göra en stund till!
Ett hus blir aldrig färdigt, bara färdigare.

Prototypen

Utan taklist i köket sedan 15 år, utan golvlist i hallen sedan 4 år, men det blir nog färdigare.
 
Uppföljning:

Lyckades knäcka gipset på ett par ställen när jag monterade dosorna med skruv på framsidan av regeln. Så hädanefter får det bli som ByggaNytt - popnit och plåtblecket på insidan av regeln.
 
elis@sevalla skrev:
Hejsan

Det är någon man lämnar över till snickaren
hmm, låter bra..

http://www.byggahus.se/forum/el/72552-klar-med-el-utb.html

tänk dig nu att snickarna kommer och gipsar, ser att det buktar pga dinna doser, sliter lås dosan och låter sen hänga i slangarna/vp rör och säger "det lämnar jag över till elektrikern"
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.