Hej

Vill montera en dosdimmer bakom en kronbrytare men det är preciiis så att allt inte får plats bakom.. är förhöjningsram rätt väg att gå eller finns det något annat smart sätt?
Brytare är till två taklampor men den ena vill jag kunna dimra

tack
 
tommib
Man kan sätta dimmern i en kopplingsdosa på vägen någonstans.
 
  • Gilla
erix0n och 1 till
  • Laddar…
På hus byggda efter ca 1970 sitter det oftast inga dosor på väggen utan det mesta är kopplat i takdosorna. I takdosorna, som är lite rymligare och där kan det gå att sätta en dosdimmer annars är ju en förhöjningsram ett enkelt och billigt ingrepp.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
[bild]
Kommer inte den där lampan lysa hela tiden?

 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kommer inte den där lampan lysa hela tiden?

[bild]
Det beror ju på till vilka trådar som lampan ansluts till.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Man ska väl ha en återfjädrande vippa i kronbrytaren, det får man genom att sätta en liten fjäder bakom vippan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
Nu råkade jag redan ha dosdimmern sen tidigare så jag den vill gärna använda men Plejd produkterna så riktigt intressant ut.

Takdosan hade jag inte tänkt på alls, smart!

återkommer under helgen vilken lösning det blev :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Har du elko rs med snabb kontakt, kan du köpa med skruvanslutning så bygger den inte så mycket men kolla i takdosan man brukar kunna trycks in där
 
o just den takdosan var ju så klart samlingspunkt...

Där strömbrytaren sitter finns ingen nolla men den kan jag väl bara ta från vägguttaget som sitter precis under?
 
tommib
Nja. Om den hur till samma grupp kan du det men inte annars. Det förefaller osannolikt att den skulle göra det eftersom matningen till (eller från) uttaget borde passera brytaren (och därmed föra med sig en nolla).
 
  • Gilla
erix0n och 2 till
  • Laddar…
Nej...eller ja, under förutsättning av uttaget matas av takdosan så att alla ledare passerar dosan för strömbrytaren. Så då har du alltså en nolla där eller hur, eller? Då grenar du av N i strömbrytardosan och ansluter till dimmern, dvs klipp N-ledaren, sätt en toppklämma och fördela N till dimmern plus uttaget under. Att dra upp en nolla från uttaget under är kanske inte tokfel men ordning och reda och magnetiska fält säger att N hellre bör fördelas i dosan för strömbrytaren.
 
  • Gilla
erix0n och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, jag resonerade så att antingen kommer matningen nerifrån och då borde det följa med en nolla från uttaget till taklampan, via brytaren, eller så kommer matningen uppifrån (lampan) och då borde en nolla följa med fas och tändtråd (och ev PE) till uttaget. Om det inte finns en nolla i brytardosan så är det inte samma grupp eller så är det fel (eller korkat draget) på annan plats i gruppen.

Detta förutsätter som sagt att inte nollan bara passerar dosan och TS räknar den icke avgrenade nollan som ej existerande.

Som vanligt, är det möjligt att få se en bild?
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Jo vi svarade ju samma sak, jag sekunden efter dig.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.