Hej,

Jag har précis fått min nya slagport från SnickarPer levererad. Mycket fin men tyvärr levererad utan någon som helst form av monteringsanvisning (för mycket begärt att lägga med en sådan med en port som kostar 40 papp?)

Hursomhelst. Själva monteringsinstruktionen för karmar/dörrar finns på nätet (dock inte för garageportar men dörr som dörr)

Grejen är dock att karmen för porten kommer I bitar (när man köper en vanlig dörr så är den redan monterad) så nu star jag med tre karmbitar och fyra skruvar.

Ingen rocket science antagligen men några frågor uppstår

1. Jag gissar att delarna skall limmas och inte bara skruvas. Vilken sorts lim? PU eller vanligt trälim? Delarna är ju inte exponerade för väta så kanske vanligt trälim är bäst. Eller?

2. Hur skall skruvarna dras för optimal styrka. karmdelarna är laxade så jag antar att skruvarna skall dras igenom laxningarna på något vis. Någon som monterat karmar tidigare och kan ge råd? Det finns Inga förborrade hål som kan ge någon ide om var jag skall skruva

Tacksam för råd. Winter is coming:) så det börjar bli brådis att få dit dörren....
 
Förtydligande bild. Hur skall man dra skruvarna? På snedden? Rakt? Ifrån vilket håll? Sprickrisk? ImageUploadedByByggahus.se1385229775.281672.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
borra och limma och längre skruv och gärna smalare skruv
 
På diagonalen eller rakt?
 
Rakt och från sidan brukar jag skruva. Skadar inte att förborra lite. Limma innan förstås.
 
Fönsterkarmar brukar sitta ihop med en spik diagonalt lite snett uppifrån genom tapparna. Förborra och dra i en 5x90 skruv. Förmodar att karmen är 105mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.