Hej

Här kommer lite funderingar som jag undrar om ni har lust att ta ställning till.
Jag ska montera en dubbeldörr med två fönster som ett parti.
Har, efter konsultation med tillverkaren, bestämt mig för att köra reglar mellan dörrkarm och fönsterkarm. Det kommer separera dörr och fönster med 45+15+15 = 75mm men jag kommer i gengäld ha lättare att justera varje del för sig.
Nedan kommer en skiss (hyggligt skalenlig) över väggen i tvärsnitt som jag hoppas förklarar sig själv samt ritning på själva partiet.
Jag kommer alltså att ta ut ett hål som medger att jag ramar in varje del (två fönster och en dörr) med 190x45 reglar.
Huset är i kustklimat i blekinge så det är väl inte sveriges strängaste vintrar men då det är en dubbel panel på huset samt luftspalt undrar jag om detta blir en bra lösning. Jag kommer inte kunna ha partiet helt på den "varma sidan" av väggkonstruktionen. Själv lutar jag åt att detta är den bästa lösningen men jag tar tacksamt emot synpunkter och förbättringar.
 
  • Ritning av en dubbel pardörr med sidoljus och överljus, dimensioner angivna i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av byggmaterial staplade, med etiketter och mått angivna, på rutigt bakgrundspapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.