Har köpt en Diplomat Clara Ytterdörr i ek med den tunna tröskeln (tröskelplåt). Känner att jag har god koll på själva monteringen och att få den i våg och rak. är dock lite osäker på hur jag gör under tröskeln.

Har idag en trappa upp där avsatsen och flytspacklat går in under dörren. När jag rev upp golvet såg jag att fukt kommit in och att golvkonstruktioner var angripen på vissa ställe. Jag ställer dörren på klossar som jag väger in. Men vad fyller jag upp med under dörren för att tröskeln inte skall svikta och samtidigt att det bli både tätt och isolerat?

Diplomat avrådde från fugskum i sin beskrivning utan man skall dreva så man kan ställa karmen i efterhand. Stod att garantin inte gäller om man fogskummar. Känns ju synd då fogskum är smidigt och blir tätt. Vad rekommenderar ni att foga med för att få tätt utåt?
 
Ledsen att jag bumpar tråden. Men är det verkligen ingen som har erfarenhet och vet hur man gör under dörren efter man pallat upp den. Vill inte ha svikt i tröskeln.

Har mailat Diplomat men får inhet svar där.
 
Har inte sett en sån tröskel men är den tunn så vill den ha stöd under hela vägen. Dvs att ställa på klossar är inte bästa lösningen. Kan du inte hyvla till en bräda att ställa dörren på ? Innan du ställer karmen på brädan tar du en drevremsa och delar den så den blir tunnare och ställer karm med tröskel på detta.
 
Är inte tröskelplåten det man sätter dit för att inte vayyen ska rinna in obehindrat under?
 
Så kan det säkert vara. Så det finns bara standard och hög tröskel. Och den plåt är bara ett tillägg för som du säger. Känner mig lite korkad nu. Bord man kunnat räkna ut kanske :)

http://www.diplomatdorrar.se/montering/ritningar

Och är det så som du säger så är det standard tröskel på dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.