Kan man montera braskamin med skorsten i plåt själv, eller är det nåt man måste anlita hjälp för? Hade tänkt mej en vanlig plåt- eller gjujärnskamin och huset är ett mindre fritidshus med isolerad vind.
 
Skall skorstenen sitta på utsidan av huset? Själva monteringen borde du kunna göra, men den måste godkännas av sotaren, innan den kan användas. Dessutom så måste man nog ha tillstånd av kommunen innan man installerar (i alla fall inom tätbebyggt område).
 
Är du normalhändig (med tummen på rätt sida) bör du kunna fixa det själv.
Byggnadskontoret vill ha en förenklad bygglovsansökan (bygganmälan) innan du börjar och sotaren ska besiktiga anläggningen innan du får elda i den. Sotarens intyg ska skickas in till byggnadsnämnden när det är klart.
Tänk på att det skiljer en del på säkerhetsavstånd (avstånd från kaminen till brännbar yta (vägg)) mellan olika kaminer. Tips: titta på www.kaminexperten.com De har plåtkaminer till bra priser. Lämplig skorsten är Schidel steel 60  (www.schiedel.se). Räkna dock med att skorsten ofta blir dyrare än kaminen!

Själv ska jag installera en Kalix Lidingö från Kaminexperten med tillhörande steel 60 i sommar i min stuga.

/ Mikael
 
Tack för svaren. Skorstenen ska gå rakt upp från kaminen genom taket. Vindsutrymmet är ca en meter på det stället där skorstenen passerar. Som jag har förstått saken är det väl det som är den svåra biten med ev isolering, eller rentav ett isolerat "schakt" där skorstenen går genom vinden.
 
Nja, använder du fullisolerad (steel 60) klarar du dej utan shakt tror jag. Läs  monteringsinstruktion på Schidels sida, där står allt du behöver veta. Tänk även på att skorsten ska nå minst 1 meter över taknocken. Bäst är att om möjligt gå igenom taket så nära nocken som möjligt för om skorsten blir längre än en meter utvändigt så tillkommer uppstigningsanordingar (för sotaren) och stagningar. Allt står på hemsidan (PDF-dok.)

/Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.