Hej!

Har lite problem med några radiatorer som endast blir varma vid inkommande vatten och en väldigt liten del av radiatorn. Vid samma utetemperatur förra året var ena radiatorn jämnvarm men är nu som sagt endast varm vid inkommande vatten, kanske totalt 10% av ytan. De är luftade och tillräckligt tryck finns i systemet. Tänkte montera av termostaten för att se om ventilen är som den ska. Vet dock inte riktigt hur jag ska skruva av termostaten.

20151006_203058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Skruva av den kromade muttern närmast radiatorn.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Skruva av den kromade muttern närmast radiatorn.
Tack! Har för mig att jag gjorde det förra året men att det då kom vatten. Normalt?
 
D
Nej, det är inte normalt att det kommer vatten (och för övrigt är väl knappast den muttern tätande så det borde i så fall komma vatten hela tiden). Säker på att inte något mer än den muttern följde med när du vred på den?
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Nej, det är inte normalt att det kommer vatten (och för övrigt är väl knappast den muttern tätande så det borde i så fall komma vatten hela tiden). Säker på att inte något mer än den muttern följde med när du vred på den?
Nej, inte säker. Jag ska försöka igen. Tack!
 
Nu har jag provat igen och mycket riktigt så läcker det så fort man ruckar lite på muttern. Inget annat rörde sig utom muttern. Hur ska jag göra då för att få av termostaten?
 
Krilleman
Stäng av pumpen och släpp ur trycket ur systemet, sen lossar du vredet och kollar hur det ser ut under.

Som sagt, det ska inte komma vatten där.
 
D
Kanske om du tog ett kort uppifrån så mer av muttern och anslutning så kanske det klarnade lite mer hur det är kopplat?
 
Här en bild tagen uppifrån. Som sagt, muttern bakom den kromade rörde sig inte vad jag kunde se.

Det märkliga är att de två radiatorerna som sitter i detta rum och i rummet intill har samma symtom, dvs. endast varma intill radiatorkopplet.

Det på bilden är en enkelpanel 60 x 140, det andra i samma rum är enkelpanel 30 x 280 och i rummet intill är det en typ 22, 30 x 280. De sitter på samma stam, då detta är en tillbyggnad. De gamla sektionsradiatorerna i det gamla huset är jämnvarma. Och således är det några grader kallare i tillbyggnaden. De två längre radiatorerna har aldrig blivit riktigt varma längst bort från radiatorkopplet under de två åren vi bott här men det på bilden brukar vara jämnvarmt över hela.

Retur och tillopp är varma på alla om det har någon betydelse.

På samma stam och tillbyggnad våningen under dessa rum har jag kopplat på 3 st nya typ 22 Korado 60 x 120 radiatorer och de blir jämnvarma allihopa.

20151008_095402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Kanske har lös pigg som halkar ur ventilen när termostaten lossas?

Kolla även så varmaste röret verkligen leds till övre delen av radiatorn så att dom inte växlat rören fel vid tillbyggnaden så det kortsluter.
 
Krilleman
Det kan ju även vara ett 1-rörs-system och piggen fastnat i botten, då blir bara kopplet varmt.
 
Yrrol skrev:
Kanske har lös pigg som halkar ur ventilen när termostaten lossas?

Kolla även så varmaste röret verkligen leds till övre delen av radiatorn så att dom inte växlat rören fel vid tillbyggnaden så det kortsluter.
Som sagt, radiatorn var ju jämnvarm förra året så det lär ju knappast vara fallet? Tillbyggnaden är från 1975 och antagligen radiatorn också.

Om piggen är lös, dags att byta radiatorventil?
 
krilleman_215 skrev:
Det kan ju även vara ett 1-rörs-system och piggen fastnat i botten, då blir bara kopplet varmt.
Fast här blir ju en del av radiatorn varm, kanske 10%. 1-rörssystem vet jag faktiskt inte om det är. I gamla huset är det 2-rörssystem. Hur kan jag lätt ta reda på det?
 
Krilleman
Jaha, den var varm förra året, miss av mig.

Du måste nog få bort termostaten för att få en diagnos på ditt problem!
 
Y
Ja det är nog inte fel att byta ventil ifall piggen är av lös modell.
Lagom stressigt när dom hoppar iväg som man ska hitta samt lyckas pilla in igen samtidigt som det står en stråle ut. ;)

Ta en helbild på radiator och rör ner mot golvet så kan du nog få tips gällande 1rör eller 2rör samt om det sitter en ventil där du kan stänga av radiatorns flöde för sedan våga skruva isär i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.