Hoj,
Ska rivas en vägg och ett element som sitter där ska tas bort. Går rör draget över betonggolvet bort till element på motstående sida, där de går ihop i varsinna t-kopplingar (en för fram respektive returledning).

Jag hade velat skruva bort elementet och rör själv och sätta nån plugg, vattensystemet kan jag både tömma och fylla själv. Men min andra hälft menar att om det blir vattenläcka därefter från pluggen sitter man med skägget i brevlådan sen när skaderegleraren kommer.

En tanke var att låta rörmokare fixa själva pluggningen, hen ska ändå hit och byta ut en trasig radiatorventil. Eller tror ni de backar för en sån uppgift?
 
Krilleman
Byta en radiatorventil är enkelt. Är du normalhändig fixar du det själv med lite vägledning från forumet!

Lägg upp lite bilder på ditt dilemma, även radiatorventilen, så ska du se att svaren trillar in lite lättare än utan bilder! (y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Byta en radiatorventil är enkelt. Är du normalhändig fixar du det själv med lite vägledning från forumet!

Lägg upp lite bilder på ditt dilemma, även radiatorventilen, så ska du se att svaren trillar in lite lättare än utan bilder! (y)
Du har en poäng där. Lite bilder kommer här.

Kopplingen till motstående radiator, en av två skarvar mellan radiatorerna och slutligen radiatorn som ska bort.

Ser det inte som tekniskt svårt att ta bort fram till motstående radiator men enligt min andra hälft, så tror hon att vi kan få fan om det skulle bli läckage i framtiden.
 
  • Rördelar och kopplingar för radiator i ett hem, med synlig skarv och anslutningar mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två isolerade rörskarvar på ett byggarbetsgolvet, omgivna av isoleringsmaterial och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsrör och termostatventil vid en radiator, med synliga rörskarvar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.