Hej!

Jag har precis köpt en ny blandare som ska monteras på handfatet. Gamla blandaren hade 8 mm kromade rör som satt monterat så här:

(Vänster är uppåt...)

Nya blandaren har 10 mm rör som är "kapade" rakt av i änden. Röret som allt ska anslutas till är standard 1/2 tum tror jag. (Ytterdiameter strax under 13 mm.)

Dessutom vill jag nu ha "Ballofixer" på varm- och kallvatten. Så att man slipper stänga av hela husets vatten bara för att serva blandaren.


Fler bilder bofogas på hur det ser ut.
 
  • DSC00870.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00865.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00867.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00872.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Du köper lämpligen ballofixer med en klämringskoppling som passar på gamla röret i ena änden, och en klämringskoppling som passar med blandaren i andra änden.

Piece of cake. ;)
 
Tack för snabba svaret!!!

Jag svänger förbi Bauhaus och handlar i em!


To be continued...
 
Jag har nu köpt ballofixer med klämringskoppling, samt adapter för att passa 10 mm-röret. Säljaren på Bauhaus tyckte jag skulle kapa bort existerande "prylar" (se bild 1 ovan) från röret och montera på det nyinköpta.

Fast borde det inte fungera lika bra att bara skruva på ballofixen direkt? (Jag ligger kort till och behöver varje mm som kan sparas...)

Vad ska man förresten göra med de små stödhylsorna som ingick i förpackningarna? Behövs de i mitt fall? Vilket håll ska "kragen" vändas åt?
 
Det brukar inte bli bra om man skruvar på ballofixerna som du tänkt det är förmodligen inte samma stigning på fasningen på kopplingen som på ballofixen.

Så gör som huset säger och kapa! Vill du absolut inte kapa så testa men var noggrann som tusan och se till att det är hundra tätt även när du rycker och sliter i röret. Det ska tåla mycket.......
 
OK. Jag förbereder mig på kapning.

Stödhylsorna, behöver jag dem? Vilket håll i så fall?
 
Klart du ska ha stödhylsorna, de gör ingen skada. Tryck in dom i resp. rörända.
 
Aha, nu förstår jag... Tack!
 
Murphy's law... Ballofixerna sitter nu på plats. Men sedan visade det sig att blandarens rör är för korta, de når inte ner till ballofixerna. Det får bli en vända till VVS-butiken i morgon för att handla nytt.
 
Sedan i lördags sitter allt på plats! (Ungefär samtidigt som det var färdigt började toaletten smygrinna... suck...)
 
Överfyllning eller läckage i bottenventilen? :)
 
Läckage bottenventilen.

Det är en gammeldags stol med en drag-knopp för att spola. Knoppen sitter på en stång som har bottenventilen i andra änden. Stången har väl med åren blivit lite vind, så bottenventilen hamnar lite snett med läckage som följd.

Det borde inte vara så svårt att plocka loss den och ta en tur till lämpligt byggvaruhus och skaffa ny.
 
Hej
Har en nyköpt Mora blandare Mmix K5 som ska ersätta min trasiga ikeablandare som inte kan leverera varmvatten.. Jag har lite funderingar kring kopplingar om jag fick med mig rätt grejor från affären.
Blandaren har mjuka stålspunna rör med blanka ändar, och till detta har jag halvkoppling 10xR10. Ska ej behöva kona till detta enligt han i butiken... Men min fundering är om jag har rätt grejor för rören under diskhon.. Så här ser det ut:
http://db.tt/KmAxYpoq
http://db.tt/z1hNCxNs

Tacksam för all hjälp jag kan få.. Ska försöka montera detta själv, det finns ballofixkranar så inga problem att stänga av under tiden..
 
Ser ut som att en tattare dragit rören.
 
Ser ut som att det är 10 kopplingar redan, i så fall räcker det klämring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.