Hej!

Är mitt under period att byta tak, dvs arbetet påbörjas nu under nästa vecka.

Pga vi byter tak och kommer ha ställningar framme så slog vi till för att byta balkong räcke.

Då vi är lite sent ute så är det riktigt svårt att få någon att byta det.

Då min tid är pressad tvingas jag troligen själv byta det men då uppkommer massa frågor.
Att borra och skruva är inga problem men vill gärna sätta mig in i tänket hur man ska göra.

Har en balkong som är 207cm bred och 134 cm lång. Dvs: När man går ut på balkong så är den 207 cm från höger till vänster. Från balkongdörr fram är den 134 cm.
Har en betongplatta och från husväggen är den 20 cm tjock för att avsmalna framåt till 16 cm. Dvs balkong har fall.

Då är frågan hur ska man mäta när man ska sätta upp allt:

Har köpt IAM Design - Rostfria räckessystem.

Det är sammanlagt 5 stolpar och alla stolpar ska monteras på sidan av betongen.

Alla stolpar är 121 cm höga.

Fästpunkterna på stolparna utgörs av en platta på 10 cm med fyra skruv hål.
Två stolpar har dock kant.

Då jag ska ha glas som väggar så måste glaset vara minst 5 cm ovanför betong.

Från botten av fästpunktsplattan till glaset är det 27 cm på alla stolpar.

Hur monterar jag dessa på en platta som är 20cm tjock som har ett fall där betongen avsmalnar till 16 cm.

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig lite med tänket hur man ska montera
 
balkong.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IMG_1588.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räcket ska väl monteras vågrätt.
Ta papper o penna, gör en skiss på fästpunkternas inbördes höjd relativt glaset.

Börja vid väggen så att glaset kommer 5cm över betongen där. Sen dra ut streck med vattenpass till nästa fäste. Där det är som lägst borde då glaset komma 9cm över betongen (om balkongen är vågrät på undersidan).

Varför ska det vara 5cm till betongen med glas?
Personligen hade jag kanske tummat lite på det och börjat med 3cm om det inte finns en klockren orsak till att man måste ha 5cm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.