Hej, i badrummet sitter en sån där vanlig lampkontakt. Den lampan vi köpte är dock tänkt att monteras med sockerbit:
23szql1.jpg

Så jag tänkte: "Då tar vi av kontakten i taket och försöker koppla på lampan". Men när "skalet" kom av kontakten i taket finns det ett tredje kabelpar som går ihop, se det röda paret nere till vänster i bilden nedan:

5u2t89.jpg

Jag är osäker på vad syftet med den kabeln är. Just nu känns det som att vi får be en elektriker, om det inte är relativt enkelt.

// Anders
 
Eller så åker du till IKEA eller liknande och köper en sladdsnutt med lampkontakt på och skruvar fast i lampan så behöver du inte mecka med elen.
 
Jo vi har såna, men lampan är byggd för att sitta tätt mot taket, det skulle se lite underligt ut om den hänger ner en bit.
 
Eh, varför sitter tändtråden kopplad med en Wago? Har du gjort det eller har lamputtaget aldrig funkat?

Tändtråden är brun och inte röd. De två bruna ska in på L.
De gulgröna på skyddsjordsymbolen (plinten i mitten).
De två blå på N.

Har du två (eller fler) lamputtag som tänds när man trycker på brytaren?

//Patrik
 
Redigerat:
Sitter en vit till uttaget...
 
Fotografen skrev:
Sitter en vit till uttaget...
Ja, jäklar du! Det gjorde det! Den missade jag. :blushing:

Ja, då ska det första jag skrev ignoreras.

//Patrik
 
De två bruna kan mycket möjligt vara fas. Mät för att se!

//Patrik
 
Det är ett hus vi precis köpt så elinstallationerna har inte vi gjort. Men nu har jag iaf plockat ner fästet i taket, skruvat upp lampan, och snart skruvat dit kablarna.

Jag undrar varför man har två jordkablar, det handlar ju inte om så stora effekter i en lampa. Tanken kanske är att framtidssäkra för fler lampor, jag vet inte riktigt vad praxis är...
 
Obs! Ena jordtråden är vidarekopplad så det är ingen parallellkoppling det handlar om, så båda två måste ovillkorligen anslutas!
 
D.v.s. enkelt förklarat, en skyddsjord är "in" och en är "ut/vidare".
Samma sak med blå och brun.

//Patrik
 
Hakar på den här tråden lite...har köpt en badrumslampa som har samma sockerbitskontakt som lampan i bilden ovan. I badrummet har jag en takdosa med lamputtag och krok. Tyvärr passar inte lampans fäste utan det är avsett att skruvas direkt i takdosan. Jag antar att eftersom det är ett våtrum (om än i våtzon1) så får jag inte montera lampan själv utan måste ha en elektriker dit? Kan man få ett rakt svar på frågan Får jag eller får jag inte (jag vet hur man gör och det fungerar inte att koppla in en skarvsladd med kontakt då kontakten i taket sitter i vägen för lampfästet)?
 
Fast installation > Elektriker
Sen är det många som gör det själv ändå, men regelmässigt får du det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.