Hej,
Tänkte montera avstängningsventiler till vattnet under handfatet och undrar om det enklaste är att kapa av rören i "böjen" och montera ventilerna. Ska byta till en kommod så blandaren skall bytas ut. Bifogar en bild så blir det lättare att förstå.

IMG_1230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog avvaktat tills du ser vad det är för längd på de pexslangar som levereras med den nya blandaren.
 
PEX slangarna är 40cm till blandaren med R10 anslutning och rören är 16cm i diameter som sitter där nu.
 
Krilleman
Ska du verkligen behålla rören när du endå är igång och renoverar?

Eller ska du bara byta tvättstället mot en kommod? Om ja, så sätt ballofixerna på ledningarna som lutar. Montera extra klammer på 16mm rören innan ballofixerna.

Köp vatette ballofixer 16x12 + planadapter 12. Använd 16x1 stödhylsor!
 
Vill gärna byta rören men vad behöver man för kopplingar till det? Är det någon form av klämkoppling som sitter på rören nu?
 
Ingen som vet? :)
 
kulle
Skulle tro att det är en Securex koppling, det är en gammal typ av klämkoppling.
 
Har tänkt att kapa bort securex kopplingarna och sätta avstängningsventil med klämkoppling på båda rören. Det vänstra röret är 15mm koppar så det blir inga problem men det högra är 21-22mm järn rör. Så nu undrar jag hur man gör för att kunna montera på koppardelar utan att riskera galvaniska strömmar?
 
Krilleman
Är du säker på att det är 15mm på det vänstra? Det kan vara 16mm!

Det högra gängar du bara på en ballofix med inv 15 gänga.
 
krilleman_215 skrev:
Är du säker på att det är 15mm på det vänstra? Det kan vara 16mm!

Det högra gängar du bara på en ballofix med inv 15 gänga.
Det som är lite roligt det övre röret får jag till 16mm med skjutmått men det undre till 15mm :S Okej kanon då ska jag testa det tackar!
 
Krilleman
Det kan absolut vara så. Värre saker har jag sett!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.