Hej.

Är i fullfärd med att montera och bila fram ett ny golvbrunn i källare med betong golv. Har bilat fram avloppsstammen och funderar nu lite på var det smidigaste stället är att koppla på sig. Tänkte ta bort en bit av det röda plaströret för att där kolla på ett grenrör 110/50 ,90 grader.Eller vad tror ni? Några tips och trix? Har hört att den kan vara limmad? Ska bila fram ca 2m till för att kunna dra ett 50mm rör rakt upp under vattenledningarna som man ser lite utav. Kan funka eller?
 
  • Uppskuren betong i källargolv som exponerar avloppsstammen och plaströr, i arbete för installation av golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ser lite tajt ut för få ditt ett T-stycke , till vänster ser det ut som ett gren med 50 rörinkoppling , den måste vara kvar , till höger syns det inte vad det röda som du kallar det är kopplat på eller hur . allt beror på delarna och åt vilken håll vattnet går .
Du måste nog frilägga mycket mer för att få en uppfattning om det går att hacka in ett gren till
 
Staffans2000
Som synes rinner avloppet åt vänster på bilden.
Bilar du upp lite till som du sa, så finner du förr eller senare en lämplig skarvplats. Du kan naturligtvis även koppla in dig på det grå röret.
Men hur mår dina prisolrör egentligen?
 
Ska bila upp runt mer det röda 110 rör. Tänkte ta bort det röda och skjuta in T-koppling i den gråa 110 grenen. NU mår dom ganska bra, värre var det i helgen. Helt rätt 50mm rören ska dras på motsatasida av dom andra 50mm rör man ser. Dock måste jag tyvärr försöka få bort betongen runt dom andra prisolrören för att kunna dra rört under dom.
 
R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som synes rinner avloppet åt vänster på bilden.
Hur kan du se det
 
Som bilden är tagen då rinner det åt vänster, vilket det gör i verkligheten.
 
R
A Aladdin skrev:
Som bilden är tagen då rinner det åt vänster, vilket det gör i verkligheten.
Måste vara helt borta nu:( kan inte se motlutet ,ska vara det andra grenet då med vinkeln på :D
 
Staffans2000
Jag är med i den hemliga ordern: Avloppens beskyddare. Grundad av Latrinus Höganäsus Maximus. I den inre kärnan kallas jag:
Alitur enim homo qui loquitur tecum. Eller: mannen som talar med avlopp! Jag frågade, och fick svar. Svårare än så är det inte!

eminentia excelsis
Staffan
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag är med i den hemliga ordern: Avloppens beskyddare. Grundad av Latrinus Höganäsus Maximus. I den inre kärnan kallas jag:
Alitur enim homo qui loquitur tecum. Eller: mannen som talar med avlopp! Jag frågade, och fick svar. Svårare än så är det inte!

eminentia excelsis
Staffan
Jag såg dig inte på förra mötet, var du krasslig regem exhauriat? :giggle:
 
Du behöver ju inte bara plats för ett till grenrör, du behöver ju också plats för en skjutmuff eller liknande för att få ihop det hela på en befintlig stam, och dessutom arbetsutrymme för att få det hela på plats.

Byt istället det befintliga grenröret mot ett dubbelgrenrör:
https://www.pipelife.se/se/product_database.php?id=2136

För att få plats med din befintliga anslutning så är det nog på sin plats med korta förminskningar:
https://www.pipelife.se/se/product_database.php?id=2162

Av någon anledning så verkar det inte finnas 110-50 dubbelgrenrör, därav förminskningarna.

Hittar du inte någon som säljer PipeLife eller något annat vettigt märke på dubbelgrenrör så har faktiskt biltema dubbelgrenrör som är BD-klassat:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-dubbel-forgrening-2000030183

Korta förminskningar finns bland annat på Rinkaby rör:
https://www.rinkabyror.se/artikel/kort-forminskning-110x50/
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Lyckades få dit en förgrening i helgen. Fick bila upp lite för att kunna få dit den. Så nu blir det att gjuta golvbrunn i helgen...
 
  • Renoveringsarbete med nyinstallerad avloppsförgrening i uppbilat betonggolv, verktyg och hink med grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.