Jag och sambon har nyss köpt en lägenhet som vi skall lägga nytt golv i samt renovera köket, det blir ett ikea kök. Först hade vi tänkt att ha en fläktkåpa, men när vi mätt och skissat i Ikeas köksplaneringsverktyg så kan vi konstatera att anslutningen från fläkt till ventilation och el inte passar så bra, att flytta på ventilationen känns både dyrt och bökigt. En väldigt enkel lösning på detta vore att vi sätter in en utdragbar fläkt och ett skåp istället, "problemet" som uppstått nu är att det passar bäst med ett 80cm väggskåp. Blir det konstigt att montera en 60cm fläkt på ett 80cm skåp? Någon som har erfarenhet. Den breda fläkten (80cm) som Ikea hade kostar typ 4000:- fläkten som vi tittat på som är 60cm kostar 900:-

Hällen är 60 cm.
 
Ingeting är omöjligt men det krävs nog en duktig snickare för att få till det snyggt, om ni är kräsna? :)
 
Ja varför inte, vi har en 70 fläkt under ett 60 skåp......
Ja det är skåp på var sida också


Protte
 
Den fläkten ni syftar på sitter ju monterade utanpåliggande under skåpet och således spelar det ingen som helst roll vilket överskåp ni väljer. Det är bara att centrera fläkten i skåpet. Däremot undrar jag varför det passade bättre med 80 skåp. Skall ni har 80 häll under? I så fall kan jag ju rekommendera att fläkten har samma bredd.
 
Sen är det säkert att ni får ha en vanlig Ikea Fläkt för brf? Finns ju några olika lösningar på vad man ska ha för köksfläkt
 
Hej och tack för svar. Tänkte så också att det borde funka vilket som pga att det är utanpåliggande. Anledningen till att vi gör så är att vi har 2.7m högt i tak och kommer ha 40x80 vitrinskåp överst. Köket går i vinkel som ett u och vi kommer ha ett hörnskåp, från hörnskåpet så kommer det alltså vara ett fläktskåp på 80 samt vitrinskåp ovanpå. Det blir helt enkelt snyggast och enklast att göra så, hällen är 60cm. Kommer ju koppla på ett flexibelt rör till ventilationen, måste ju fungera?
 
bryggarebob skrev:
Hej och tack för svar. Tänkte så också att det borde funka vilket som pga att det är utanpåliggande. Anledningen till att vi gör så är att vi har 2.7m högt i tak och kommer ha 40x80 vitrinskåp överst. Köket går i vinkel som ett u och vi kommer ha ett hörnskåp, från hörnskåpet så kommer det alltså vara ett fläktskåp på 80 samt vitrinskåp ovanpå. Det blir helt enkelt snyggast och enklast att göra så, hällen är 60cm. Kommer ju koppla på ett flexibelt rör till ventilationen, måste ju fungera?
Det fungerar säkert, men som sagt. Kolla med er förening så röret ni avser koppla på faktiskt är ämnat som IM-kanal och inte bara vanlig frånluft, för i så fall ska där inte kopplas på några fläktar och ni får då köra med kolfilter. IKEA har ju annars en helintegrerad fläkt för 60 cm skåp för 3500 kronor. Jag hade övervägt denna av utseendemässiga skäl. En utanpåliggande fläkt som denna i kombination med vitrinskåp låter inte så snyggt.
 
Med tanke på att det idag sitter en fläktkåpa ovanpå det ventilationsröret så förutsatte jag att det är ämnat för detta ändamål. Jag tror det blir snyggt, ska försöka ordna fram en bild på skissen. Det är ju en utdragbar fläkt som är väldigt nätt, så det kommer bli snyggt.
 
bryggarebob skrev:
Med tanke på att det idag sitter en fläktkåpa ovanpå det ventilationsröret så förutsatte jag att det är ämnat för detta ändamål. Jag tror det blir snyggt, ska försöka ordna fram en bild på skissen. Det är ju en utdragbar fläkt som är väldigt nätt, så det kommer bli snyggt.
Att det är kopplat så idag är ingen garanti för att det är så det är tänkt från föreningens sida. Har du inga andra frånluftsdon i köket så är det troligtvis ej okej.
 
Har hört av mig till ansvarig på föreningen för att kolla vilka restriktioner dem har ang. ventilation. Blir väl inget jätteproblem hursom, pga. att alla IKEA fläktar fungerar med kolfilter också. Tack för att du uppmärksammade detta.

Bifogar en skiss på köket så kanske ni lättare kan se varför det passar med 80cm skåp.
Ett par saker som är värt att poängtera med skissen är, dels så ska vi använda ett 30cm skåp där det är ett hål, i hörnet så skall det givetvis vara vitrinskåp överst och vanlig skåplucka, samt så är det ett litet mellanrum mellan vitrinskåp och väggskåp, så skall det ju inte vara men jag får det inte att fungera i planeringsverktyget. Sedan så kanske det vore absolut snyggast att ha hällen och ugnen centrerad under 80cm skåpet, men pga. golvhörnskåpet så får det inte plats.

skiss kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag lyfter på hatten och tackar för upplysningen, vi skall inte ha en fläkt som kopplas direkt på röret, fastigheten hade ett s.k. F-system, vi får ansluta en kolfilterfläkt men denna får inte anslutas direkt på frånluftsdonet.

Så, blir alltså en kolfilterfläkt, vi kan ju använda oss av samma fläkt som vi tänkt då den klarade både och, men måste ha kolfilter. En fundering som dykt upp, när man har en sådan fläkt, bör man då ta upp ett hål i sidan av fläktskåpet för att leda ut återcirkulationsluften? Se mittenbilden, skåpet längst till höger brevid kyl/frys, att man då tar upp ett hål höjd ovanför kyl/frys. Att bara låta fläktluften cirkulera i skåpet känns inte som en bra lösning?

Eller hur installerar man en kolfilterfläkt?

Har någon tips på en bra utdragbar fläkt (kolfilter), som gärna inte ska kosta mer än 2000:-
 
bryggarebob skrev:
Jag lyfter på hatten och tackar för upplysningen, vi skall inte ha en fläkt som kopplas direkt på röret, fastigheten hade ett s.k. F-system, vi får ansluta en kolfilterfläkt men denna får inte anslutas direkt på frånluftsdonet.

Så, blir alltså en kolfilterfläkt, vi kan ju använda oss av samma fläkt som vi tänkt då den klarade både och, men måste ha kolfilter. En fundering som dykt upp, när man har en sådan fläkt, bör man då ta upp ett hål i sidan av fläktskåpet för att leda ut återcirkulationsluften? Se mittenbilden, skåpet längst till höger brevid kyl/frys, att man då tar upp ett hål höjd ovanför kyl/frys. Att bara låta fläktluften cirkulera i skåpet känns inte som en bra lösning?

Eller hur installerar man en kolfilterfläkt?

Har någon tips på en bra utdragbar fläkt (kolfilter), som gärna inte ska kosta mer än 2000:-
Det var precis detta jag var rädd för :p Men som sagt så går kolfilter alldeles utmärkt. Dock bör man enligt mig välja en lite dyrare modell då de har betydligt bättre sugförmåga just när man kör kolfilter.

Angående utblås så bör man ha detta, jag har placerat mitt i toppen på skåpet med en 150 mm flexslang upp. Man kan släppa luften i skåpet, men då kommer troligtvis allt man ev. har där att bli ganska grisigt med tiden. Jag hade dragit upp en slang och satt ett galler i sidan på skåpet, under vitrinskåpen. Snyggast är ju att fräsa rillor i sidan istället för att sätta ett galler, då syns det inte lika mycket. Alternativt försänka ett galler.
 
Jag sitter och skissar på kök jag också och snubblade på denna tråden. Vi har 2.80 i takhöjd och jag har fipplat runt och kommit fram till att 80+40 överskåp borde funka. Problemet är att IKEA inte vekar ha smala 20 luckor i annat än 80 höjd. Kombinerar man en 60+20, alt 20+60+20 i bänkskåp så får man det inte funka över spisen. Jag funderar nu på 80 brett överskåp med 10 cm täcksidor på var sida för att matcha de 20+60+20 som behövs kring spisen. Då hamnar jag i samma dilemma med fläkten.

Jag funderar även på om man kan modda 2 hörnskåp (övre) att bli 80+40. Det finns nämligen i 80, 100 (60+40) men inte 80+40. Men luckan bör ju finnas som 32x40 då... Funderade även på om en kombination med gamla faktum (som finns som 70 höga och går att beställa ett tag till) skulle göra saken enklare.

I faktum finns även 30 breda luckor utan vitrin, vilket skulle vara snyggare med min smak. Tyvärr finns inte dessa i 40 höjd, så då skulle ett 60 skåp få 2 nedre dörrar men bara en 60 bred och 40 hög vitrinlucka... Och går man på faktum så är det 70 eller 92 höjd med 30, 40, 50 och 60 breda dörrar. Tycker det är snyggare med 30+30 än en 60 bred dörr på en 60 hög lucka...

Kontentan borde vara att alla som vill använda en 20 modul för att uppnå 100 bredd på ett bänkparti är låsta till 80 höga överskåp, alternativt sätta täcksidor för de övre "luckorna". Om någon har bra ide på detta, är jag tacksam för tips. Kanske kan man modifiera en lucka till annan bredd.

Vi har kommit fram till att i princip bara är laxarby (med solida träramar) som är aktuellt för oss, då vi inte gillar varken utseende eller känsla i MDF luckorna. Tyvärr drar ju nyansen på laxarby mot rosa...

Kan även tipsa om att jag läst (och hittat försäljningsställen) att den utdragbara "njuren" i hörnbänkskåp går att byta mot en dyrare variant (samma som tex ballingslöv har) för ungefär dubbla priset mot IKEAs rangliga hörnlösning. Nu ser jag inte om du satt ett sådant i något hörn. Säkert finns även karusellerna i en bättre variant, men jag upplevde inte att IKEAs karuseller var riktigt så usla som "njuren".
 
Bifogar en bild på min skiss so far... laxarbyhornlosning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dock är det 60 + 60 överskåp, borde vara 80+40...

Reagerade även på att på dina bilder ser det ut att vara ganska lite plats mellan spis och vask, fast du verkar ha ganska generöst med bänkyta totalt. Kan vara värt att fundera på att dra vasken lite till vänster till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.