Tänkte bygga vidare på mitt golvvärmesytem, är enbart sovrummet som har golvvärme än så länge men nu ska även hallen och köket omfattas har jag tänkt.

Jag tänkte lägga klinkers och därför ska jag lägga slingorna på frigolit och sedan gjuta igen.

Jag har kollat med LK vad jag behöver och fått en lista på vad som behöver beställas:
Kostnadsförslag för golvvärmematerial med specificerade produkter och priser för ett golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag funderar över är fästena för att förankra slingorna i frigoliten före armeringsnät och gjutning...?
Om jag kikar på det här klippet (spola fram till cirka 3:10 in i klippet för att slippa lite av deras säljsnack):
så använder de ju långa skenor för att förankra slangen medans man bara har offererat enkla fästen bara till mig som ni ser.

Finns det nån anledning till att inte förankra slingorna på det sättet som i videoklippet utan istället köra enligt LK:s egna förslag?
När jag går in och kikar på Rinkaby rörs webbutik så hittar jag dem inte ens, kan det vara så att dessa montageskenor inte är LK:s egna utan nån typ av standardgrejer som "alla" golvvärmeleverantörer använder sig av?
 
Hur tjockt har du tänkt gjuta och med vad?
Frigolit då menar du cellplast?
Vad har du för golv idag som du ska byta ut?
 
useless useless skrev:
Dom finns här:
[länk]

Det behövs separata fästen för att fixera dom i underlaget.


Rinkaby säljer Uponors motsvarighet som har inbyggda piggar man trycker ner i cellplasten:
[länk]
Tack för tipsen!
Nu är det beställt!

6186:- gick det på totalt.
Billigare än förra gången men då hade jag ju redan fördelningscentral/skåp och shunt/cirkulationspump sedan tidigare också.
 
nino nino skrev:
Hur tjockt har du tänkt gjuta och med vad?
Frigolit då menar du cellplast?
Vad har du för golv idag som du ska byta ut?
EPS/Ecoprim är det ju egentligen och jag tänker mig 50mm tjock sådan. Jag bara skriver frigolit för att alla ska vara med på vad jag menar.

Idag är det uppreglat på betongen och sedan spont uppepå detta.
Allt detta åker ut och sedan frigoliten direkt på betongen och sedan värmeslingan, armeringsnät och betong.
Sen toppar jag det hela med ett nice klinkersgolv :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.