Hoppas någon kan hjälpa mig med detta kosmetiska problem.
Har nyligen byggt ett garage på platta med 1 rad leca murad i kanterna för att få upp
panelen från marken.
Nu när jag ska montera dörren som leder in till förrådsdelen upptäckte jag till min
fasa att det hela blir lite konstigt. Fasaden sitter en bit upp pga raden med lecablock,
men i själva dörrhålet har jag ingen leca, detta gör att dörren liksom ser "nedsänkt" ut.

Är det någon som byggt på liknande sätt och/eller vet några tips på hur man kan få
detta att se lite snyggare ut ? Ska man låta dörrfodret gå ner lika långt som dörren,
eller är det bättre att sätta detta på samma höjd som panelen. Vill helst inte lägga leca
under dörren då jag kommer få en 19 cm hög tröskel.
Har letat efter bilder på garage på nätet, men hittar inget med en rad murad leca på
plattan.

Se även bifogad bild som jag kladdade i paint.

problem%20garagedörr.jpg

OBS ! Dörren är ej lika hög som panelen i verkligheten, varvid det "nedsänkta" utseendet blir värre.

 
Jag har exakt samma problem själv. Du kan se mina bidler på:

http://ahl.infogate.se/garage2005/

(Märkte precis att jag inte har någon bild på förrådsdörren med fodret på plats, skall försöka lägga upp en när jag kommer hem, här i forum-tråden)
 
Tack ! Mycket intressant att se...Vi verkar ha valt samma form och teknik. Väntar med
spänning på bilderna med fodret på plats.
 
Jag fattade inte riktigt om du har panelat ännu, med det är inget som hindrar att du panelar över lecavarvet och låter panelen gå en bit ner över plattan.
 
ClasseClas,
Panelen sitter redan på plats, det är nu endast foder runt dörr och port som
saknas. Men OM jag skulle dragit ner panelen ända till plattans nivå förlorar jag hela
grundidén med lecablocken, dvs att få upp panelen från marken för att skydda
mot fukt och röta.
 
Det är ju vanligt att man har plåt nertill på dörrar. Kan man inte sätta en sparkplåt i samma höjd som lecavarvet och på så sätt lura ögat?

Bara ett förslag, vet inte hur det skulle bli i verkligheten.

/EB
 
Sådär, här är en ganska färsk bild. Notera att jag tänker återfylla med gräsmatta på kortsidan och stenlägga ända upp till lecablocken underkant utanför dörren och ut mot uppfarten. Det innebär att tröskeln kommer bara några centimeter upp och man lätt kan få motorgräsklipparen in och ut i förrådet och ut på stenläggningen utanför. Det innebär även att enbart lecablocken (som skall putsas för övrigt) blir synliga runt hela garaget och inte L-elementen.
 
  • Doorfodder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalas. Tror jag kör på den där varianten att sätta fodret i samma höjd som
övriga panelen...kanske även i kombination med EB´s förslag om att ha
en sparkplåt nedtill.

Får sätta mig vid photoshop ett tag och se hur det blir.

Tack för hjälpen !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.