Har nu påbörjat det underbara arbetet med att installera våra nyinköpta plissé gardiner.

Det var bara att bryta golvlister och fönster foder,för kablar är till för att döljas.

Men medtanke på att semestern hägrar och jag har fått total härdsmälta i min överbelastade hjärna,så har jag en fråga till detta teknikstinna forum.

Motorerna är 24V,2 tråd,alltså växlande funktion för upp och ner.
Men hur kan jag på ett enkelt sätt prova att dom funkar ???

Hela kalaset kommer att styras med 2 st 4-kanals plissé aktorer för EIB.

Snälla Hjälp Mig :-[

 
hej
skaffa en24vdc trafo o koppla in dom lite tillfälligt bara att växla + o - så går dom upp eller ner
 
Precis så tänkte jag också,problemet var att jag har införskaffat en 24v AC trafo :-[.

Så nu är det problemet löst,nu till nästa fråga.

Finns det några DIN monterade 24V likriktare på 1A ???

Eller skall jag köra med en 24V AC 40VA och likriktarbrygga,förslag ???
 
kan inte den biten så bra men kopplar du en likriktarbrygga efter trafon så kommer spänningen att öka med några volt..........kanske inte gör nåt ? lättaste o billigaste är nog att skaffa några dioder hos en radiohandlade o löda ihop en brygga
 
Likriktar du med dioder eller brygga händer inget med spänningen (mer än att den blir likriktad !!) men ansluter du en glättningskondensator (en vanlig elektrolyt med hyfsat stor kapacitans) så stiger spånningen med roten ur2, dvs har du 24VAc så får du 24*1.41=34V, tänk också på att de flesta lämnar ett par volt överspänning om de inte är fullbelastade. Annars finns små switchade aggregat med exakt utspänning för dinmontage (kostar nog ca 500:)
 
Jag körde på Likriktarbrygga,funkar kanon.

Men döm av min förvåning när det visade sig att vi fått fel färg på Plissé gardinerna,bara att returnera.... >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.