Hej!
Har nyligen byggt mig en dynlåda modell strörre i tryckat 28x120 virke.
den är 180cm bred och 70 cm djup.
Luckan är ju som ni kan lista ut inte världens lättaste. inget större problem för mig men alldeles för tungt för barnen och det finns en risk att dom kan klämma sig. så nu är min fråga helt enkelt:
tänkte sätta dit en gasdämpare/gasfjäder för att luckan ska bli lättare att öppna och inte smälla igen men vad behöver man för kraft i newton hur lång behöver dom vara och var på kortsidan ska den monteras? hur tar jag reda på måtten?
luckan kanske väger 20kg och öppnar den ca 110 grader.
 
O oneill skrev:
Hej!
Har nyligen byggt mig en dynlåda modell strörre i tryckat 28x120 virke.
den är 180cm bred och 70 cm djup.
Luckan är ju som ni kan lista ut inte världens lättaste. inget större problem för mig men alldeles för tungt för barnen och det finns en risk att dom kan klämma sig. så nu är min fråga helt enkelt:
tänkte sätta dit en gasdämpare/gasfjäder för att luckan ska bli lättare att öppna och inte smälla igen men vad behöver man för kraft i newton hur lång behöver dom vara och var på kortsidan ska den monteras? hur tar jag reda på måtten?
luckan kanske väger 20kg och öppnar den ca 110 grader.
hur löste du det? Jag står inför samma dilemma just nu, fast med lite tyngre lucka.. (310x60cm) köpte 2 gasfjädrar idag men de var för klena, håller luckan uppe men hjälper inte till i lyftet eller ”saktar” in vid stängning, så klämrisken finns!
 
  • Trätrappa med förvaringslucka på en altan i kvällssol, kringutrustningen ej synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häng en fjädervåg, t.ex en fiskebåt eller bagagevåg där du har fästena i locket och drag i samma riktning som dämparna sitter.
1kg = 10N
Så måste du dra med 5kg för att öppna luckan så behöver du dämpare på 50N.
Det borde stämma på ett ungefär.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Häng en fjädervåg, t.ex en fiskebåt eller bagagevåg där du har fästena i locket och drag i samma riktning som dämparna sitter.
1kg = 10N
Så måste du dra med 5kg för att öppna luckan så behöver du dämpare på 50N.
Det borde stämma på ett ungefär.
gott, tack för en enkel uträkning.
Men hur blir det när man sätter en gasdämpare per sida?, dvs 2 st. Jag tänkte att de delar på vikten men så kanske man inte kan tänka? Jag måste hitta min resevåg, men jag gissade på att min lucka vägde 30kg och köpte 2 st dämpare a’ 150N styck vilket borde räckt enligt din uträkning men icke, fast som sagt, man kan kanske inte dela det rakt av, alternativt att min lucka väger mycket mer förstås.....
 
Det beror ju på hur de är monterade också.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur de är monterade också.
Jag monterade mina på resp sida, enligt bruksanvisningen på fjädrarna..

Skulle jag gjort på något annat sätt?
 
  • Monterad gasfjäder mellan en träregel och en mörk, liggande träpanel, med elverktyg och kablar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad så ökar de snarare kraften för att öppna. Om du vill ha hjälp att öppna luckan är det där så fel det kan bli. Men kraften är inte i närheten av vad du räknat med heller.
 
  • Gilla
Q-tip och 1 till
  • Laddar…
Precis, det där är lika tungt (minst) att öppna men hjälper till att hålla öppet när du väl fått upp luckan. Ska du ha den att göra luckan lättare att öppna från start så måste du flytta fästet på luckan längre ut på luckan och fästet i lådan längre ner i lådan. Kan bli svårt att få till 110 graders öppningsvinkel men testa.
 
M mlkjhr skrev:
Precis, det där är lika tungt (minst) att öppna men hjälper till att hålla öppet när du väl fått upp luckan. Ska du ha den att göra luckan lättare att öppna från start så måste du flytta fästet på luckan längre ut på luckan och fästet i lådan längre ner i lådan. Kan bli svårt att få till 110 graders öppningsvinkel men testa.
insåg själv när jag postade bilden att det inte blir någon vidare lyfthjälp när den är monterad som den är.. får ut ändra den lite, jag behöver inte 110 graders öppning
 
Nej där skulle dom behövt vara det tiodubbla i kraft.
Sätt vågen på mitten av luckan mellan gångjärn och kant och se hur mycket du behöver dra med.
Troligen närmare 60kg om luckan väger 30kg.
Du har fullkomligt glömt fysiken. Nu fungerar luckan som en hävstång och utvecklar en kraft på troligen flera hundra kilo på dämpare .
Du måste ha mycket längre dämpare där du monterar den delen i lådan nästan nere vid golvet och delen på luckan minst på mitten.
Då kanske det funkat med 150N dämpare
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om luckan väger 30 kg och man angriper mitt på blir det nog ca 30 kg på vågen. Om all vikt satt i framkant skulle 60 kg på vågen stämma.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.