Hej ! Tänker importera en del byggmaterial samt kök från Polen. Vad gäller angående moms ? Jag kan både importera som privatperson samt har jag en enskild firma som har F-skattsedel ? Vilket är mest fördelaktigt ? Om de drar av 22% på priset i Polen får jag då betala in momsen i Sverige ?
Tack på förhand
 
Om du har F-skatt spelar ingen roll. Men är du registrerad för moms? Kommer du att använda varorna i din verksamhet?
 
Man får itne dra av moms på byggmaterial till bostadshus.

"
Köp eller hyra av stadigvarande bostad

Du får inte dra av ingående moms på kostnader för stadigvarande bostad, även om du använder bostaden i momspliktig verksamhet (t.ex. som personalbostad eller mangårdsbyggnad i ett lantbruk). Du får varken dra av kostnader för byggnaden (inredning, reparationer m.m.) eller kostnader för boendet (vatten- och avloppsinstallationer m.m.).
"

http://www.skatteverket.se/foretago.../avdragsforbud.4.18e1b10334ebe8bc8000113.html
 
På skatteverkets hemsida finns en broschyr att ladda ner som heter "moms vid utrikeshandel". Där finns det beskrivet hur köp av varor från annat EU-land funkar i momshänseende. Både för företag och privatpersoner.
 
Jag är momsregistrerad och skall inte använda grejerna i verksamheten. Firman vi tänker handla av har gjort en offert där dom dragit av momsen i Polen (22%) på köket, de har inte frågoat om vi handlar som privatperson eller genom företag. Om de inte frågar efter mitt organisationsnummer vid köpet är vi ändå skyldiga att redovisa detta i Sverige ?
 
Sannolikt är du det om du köper som näringsidkare. Man tillämpar en variant av omvänd skattskyldighet vid köp av varor när köparen är näringsidkare. Säljaren fakturerar då ingen moms, men köparen ska redovisa moms i sitt land. Tror det heter något i stil med gemenskapsinternt förvärv. Det ligger nog en skyldighet på köparen att upplysa säljaren om han är privatperson eller näringsidkare vid denna typ av köp, så att säljaren kan ge rätt faktura.

Köper du som privatperson ska du nog betala lokal moms, med vissa undantag.
 
Om säljaren inte har fått ditt moms-nummer och han levererar till Sverige så momsas det i tullen och du får med andra ord betala svensk moms baserat på det värde han uppger i proforma-fakturan som brukar skickas med.

Har du referat till ditt moms-nummer och han antar att du köper som näringsidkare så är det du som skall momsa. (Eftersom det inte skall användas i verksamheten blir det ju fel i det fallet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.