Vi har en näringsfastighet med en stor ekonomibyggnad som behöver nytt yttertak. Vi har ingen näringsverksamhet i ekonomibyggnaden.

Får vi göra avdrag för takbytet även om vi inte har någon momsregistrerad verksamhet på gården?
 
Vet inte om jag uppfattar frågan rätt. Men förutsättning för rätt till momsavdrag är att du har en momsregistrerad verksamhet.

Om du har en sådan verksamhet så är nästa fråga, hur byggnaden är kopplad till verksamheten.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet inte om jag uppfattar frågan rätt. Men förutsättning för rätt till momsavdrag är att du har en momsregistrerad verksamhet.

Om du har en sådan verksamhet så är nästa fråga, hur byggnaden är kopplad till verksamheten.
Så trodde jag också att det var tills jag läste det här på Skatteverkets hemsida:

"Reparationsavdrag på en ekonomibyggnad på lantbruksenhet som används uteslutande privat

I en ansökan om förhandsbesked ställdes bl.a. frågan om reparation och underhåll av en lada (ekonomibyggnad på näringsfastighet) får dras av. Ladan var dock i dåligt skick och det krävdes olika åtgärder innan den kunde användas. Tak och fasad skulle bl.a. renoveras. Ladan skulle användas som stall för privata hästar som inte ingår eller kommer att ingå i en näringsverksamhet.

Högsta förvaltningsdomstolen uttalade att den aktuella ladan utgör enligt förutsättningarna en del av en näringsfastighet. Bestämmelsen i 13 kap. 1 § tredje stycket IL tar sikte på inkomster och utgifter som föranleds av själva innehavet av fastigheten (RÅ 2010 ref. 111). Åtgärderna som enligt lämnade förutsättningar planeras är av sådant slag att utgifterna för dessa föranleds av själva innehavet av näringsfastigheten. Utgifterna får därför dras av i näringsverksamheten enligt de regler som gäller för respektive åtgärd. Det förhållandet att de aktuella åtgärderna syftar till att möjliggöra ett privat utnyttjande av byggnaden påverkar inte avdragsrätten för utgifterna (HFD 2017 not. 34)."

Hur ska jag tolka detta?
 
C
G Geografica skrev:
Hur ska jag tolka detta?
Kostnaden är avdragsgill i verksamheten, men om du även skall dra av momsen måste du vara momsregistrerad och uppfylla de villkor som gäller där.

P.s. för att förtydliga detta får du principellt tänka dig momsavdraget som en rätt att över tid kvitta ingående moms mot utgående moms, snarare än ett avdrag i traditionell bemärkelse. Finns ingen utgående moms finns inte heller något att kvitta mot.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Nja. Om man är momsregistrerade så kan man faktiskt ha negativ moms. Man får alltså tillbaka moms som man har betalat. Men du måste ha en verksamhet för registreringen.
 
  • Gilla
Tamak och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nja. Om man är momsregistrerade så kan man faktiskt ha negativ moms. Man får alltså tillbaka moms som man har betalat. Men du måste ha en verksamhet för registreringen.
Jo, insåg att jag pratade i nattmössan. 🤪

Därför raderade jag mitt inlägg innan alltför många (förhoppningsvis) hann läsa det.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Om man är momsregistrerade så kan man faktiskt ha negativ moms. Man får alltså tillbaka moms som man har betalat.
Det är sant, men för att vara "avdragsgill" måste den ingående momsen vara ett led i en momspliktig verksamhet, dvs. ha en koppling till en (potentiellt framtida) debitering av utgående moms.

Hur starkt sambandet måste vara beror på verksamhetens art. En vanlig momspliktig verksamhet i små lantbruk är t.ex. skogsbruk. Och där kan ju den (momspliktiga) intäkten ligga väldigt långt fram i tiden, och på vägen dit får man tillbaka ingående moms.

Men hyr man t.ex. ut bostäder, som inte är momspliktig verksamhet, så får man inte tillbaka ett öre av den moms som betalas inom den delen av verksamheten.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Tack för svar. Domen menar då (om jag tolkar er rätt) att om du har något slags momspliktig verksamhet knutet till näringsfastigheten, oavsett om den har direkt koppling till den ekonomibyggnad som ska renoveras, får du dra av momsen. I domen hade de ju privata hästar i det stall som renoverades men fick ändå dra av.
 
C
G Geografica skrev:
Tack för svar. Domen menar då (om jag tolkar er rätt) att om du har något slags momspliktig verksamhet knutet till näringsfastigheten, oavsett om den har direkt koppling till den ekonomibyggnad som ska renoveras, får du dra av momsen. I domen hade de ju privata hästar i det stall som renoverades men fick ändå dra av.
Nej, det är enligt min uppfattning inte så du skall läsa den. Texten du citerar handlar inte om moms överhuvudtaget, utan huruvida utgifterna får tas upp som en avdragsgill kostnad i näringsverksamhet.

Skattemässigt måste man generellt i princip betrakta varje transaktion individuellt. Hör den till överhuvudtaget till näringsverksamheten och i så fall, i den mån man bedriver olika verksamheter med olika skattemässiga förutsättningar, till vilken del av näringsverksamheten, och vilka skatteregler gäller i så fall då.

I detta fall handlar domen om den lite udda undantagsregeln i inkomstskattelagen som säger att själva det faktum att man är (del-)ägare av en näringsfastighet i sig är näringsverksamhet. Oavsett om det aktivt bedrivs någon faktisk verksamhet i bokstavlig mening. Högsta förvaltningsdomstolen menar att de utgifter målet handlar om skall kopplas till själva innehavet av näringsfastigheten, och inte till hur ladan används.

Att äga en näringsfastighet är inte i sig momspliktig verksamhet, och därmed skulle man kunna säga att domen tvärtom indirekt säger att man inte får dra av moms vid underhåll av ekonomibyggnader.

För att trassla till det gäller i dock praktiken det omvända resonemanget för moms relaterad till underhåll av ekonomibyggnad. Här är det istället byggnadens användning som avgör. Så det finns en principiell konflikt här.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
fast nu får man väl hålla isär moms och generella avdrag. Vad menar ts? Vill ts lyfta momsen eller göra avdrag för kostnaden som sådan ?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast nu får man väl hålla isär moms och generella avdrag. Vad menar ts? Vill ts lyfta momsen eller göra avdrag för kostnaden som sådan ?
Jag undrar vad jag kan (får) göra. Vi har ingen näringsverksamhet i ekonomibyggnaden och då är alltså ett generellt avdrag det som kan göras?
 
C
G Geografica skrev:
Jag undrar vad jag kan (får) göra. Vi har ingen näringsverksamhet i ekonomibyggnaden och då är alltså ett generellt avdrag det som kan göras?
Vad bokför du / tar upp i deklarationens NE-bilaga idag?
 
Om jag som bedriver verksamhet och är momsregistrerad renoverar min lada för 8 tusen + 2 tusen i moms. Då får jag först tillbaka 2 tusen av staten och sen bokför jag 8 tusen som en kostnad i min verksamhet.

Om du inte är momsregistrerad, så får du inte tillbaka 2 tusen av staten på samma sätt, utan du kan då bokföra hela beloppet 10 tusen som en kostnad. Så länge du inte har några intäkter så att du betalar skatt för näringsverksamheten så får du inte tillbaka något. När du väl säljer näringsfastigheten, så kan du dock använda tidigare års underskott till att minska skatten. Detta förutsätter såklart att du bokför ordentligt alla år. Du glömmer väl inte avskrivningen heller?
 
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om jag som bedriver verksamhet och är momsregistrerad renoverar min lada för 8 tusen + 2 tusen i moms. Då får jag först tillbaka 2 tusen av staten och sen bokför jag 8 tusen som en kostnad i min verksamhet.

Om du inte är momsregistrerad, så får du inte tillbaka 2 tusen av staten på samma sätt, utan du kan då bokföra hela beloppet 10 tusen som en kostnad. Så länge du inte har några intäkter så att du betalar skatt för näringsverksamheten så får du inte tillbaka något. När du väl säljer näringsfastigheten, så kan du dock använda tidigare års underskott till att minska skatten. Detta förutsätter såklart att du bokför ordentligt alla år. Du glömmer väl inte avskrivningen heller?
Tack för svaret.

Om vi bara är momsregistrerade för skogsbruket då?
 
Givetvis behöver man en lada för skogsbrukets behov! In med det i samma bokföring bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.