Efter att ha borrat hål och placerat skruven i hålet, "expanderat" skruven med vanlig skruvdragare så snurrar skruven bara runt runt, går inte ens att få ut skruven igen. Vad har hänt och går det överhuvudtaget att få ut skruven? Det är alltså inte så att hela kitet med plugg och skruv har snurrat runt.

Imorgon köper jag sånt där specialverktyg men nu vill jag i vart fall få ut skruven så man slipper ha den där och sticker ut!
 
S
förmodlingen är pluggen paj
 
kan tilläggas att jag har precis skruvat in två likadana pluggar och det är samma problem med båda. Inte första gången jag skruvat dessa från Byggmax men är inte det skumt i sig?
 
S
nä. dom ska helst spännas med verktyg. du har bara haft tur med dom andra.
 
någon idé om hur man kan få ut själva skruven? har försökt med tång men icke...
 
S
nja kapa skruven och trycka in resterna.
testa att dra i skruven och samtigt dra runt den.
skruven just bara mutter delen kvar på sig. själva ankaret sitter fast i väggen men ej muttern.
 
Thomas59
In med något tunt (morakniv funkar eller en tunn plattmejsel) under skruvskallen och bänd lite så du får ut skuvskalln lite, sen in med tex en avbitare under. Skruva ut och bänd lite samtidigt så brukar den komma ut.

Har man otur snurrar de knäckta vingarna (så alltså kan gå av) dock utan att få fäste och då kan det bli problem.

Ha påtalat denna inbyggda brist i Mollyns konstruktion tidigare. För ett proffs funkar det men är man inte det kan det lätt gå snett som i detta fall. Skruvdragare är inte att rekommendera Köp en specialtång (inte dyr) för monteringen. Det funka även utan specialtången men återigen måste man veta vad man gör.

Svårt att få bort en hela Mollypluggen utan att det blir fula hål, om man inte är van.
 
Sen är ett tips att inte köpa sånt på biltema eller byggmax. Väldigt lätta att dra sönder gängan på.
Lägg några kronor till och få kvalitet.
 
Ska man dra dem med maskin krävs lite känsla. Inte för fort och inte för hårt. Sen finns det riktigt dålig kvalitet med.
 
Jag köpte något liknande skit från Jula (ett kitt). Där höll inte gängorna. Och i vissa fanns det knappast gängor. Så jag köpte bättre från Beijer.
 
Dessa pluggar kan driva en till vansinne, speciellt om man som påtalats köper
billiga satser. Jag hade problem med pluggar från Jula som trots montering med tång inte ville fungera.:@

Dessa fick jag försiktigt nypa kragen av så att jag kunde trycka in dom i väggen och sedan montera nya i samma hål. Sedan att man tänker på att det finns både för enkel och dubbel gips.
 
Och man ska borra med rätt borr, 10.5 mm brukar det vara, så att inte skivan splittras på insidan när man trycker i pluggen.
 
Ett tips är att köra med duomax istället för molly. Då behövs inget verktyg
 
Bo.Siltberg skrev:
Och man ska borra med rätt borr, 10.5 mm brukar det vara, så att inte skivan splittras på insidan när man trycker i pluggen.
Korrekt, dock är borrdimensionen beroende på vilken skruv som sitter i. De finns normalt i M4, M5 och M6.

ceson: De finns för enkel dubbel och trippelgips.
 
ceson: De finns för enkel dubbel och trippelgips.
Där ser man, man lär sig alltid något nytt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.