Jag har renoverat hemma och passade då på att be hantverkarna sätta upp tv-bänken. Det är en stringhylla med olika moduler och väggavlarna har de skruvat upp för nära varandra. Avståndet mellan gavlarna bör vara 60, 80, 60 cm men är endast 59; 78,5; 59,5. Detta gör att modulerna endast kan sättas dit med våld, vilket i sin tur gör att gavlarna buktar och ser allmänt jäkliga ut.

Det funkar ok med 59,5 och min tanke var att förskjuta övriga gavlar åt vänster till 80 resp 60 cm avstånd. För den första förskjutna gaveln (andra från vänster) innebär det ett nytt hål 1,5 cm till vänster om det gamla hålet och för den andra gaveln (första från vänster) innebär det en förskjutning på 2 cm till vänster om det gamla hålet.

Väggen är av gips och gavlarna är fästa med mollyplugg. Om jag tar bort de gamla pluggarna, fungerar det att sätta dit nya så pass nära eller kommer jag paja väggen?
 
  • Stringhylla med felaktigt monterade väggavlar och synliga skruvhål på en gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Har du tänkt ta ur dom gamla pluggen?

Jag tänker hur det blir med dom nya. Dom kanske fastnar/tar i den gamla annars på insidan av gipsen.
 
H hus520 skrev:
Har du tänkt ta ur dom gamla pluggen?

Jag tänker hur det blir med dom nya. Dom kanske fastnar/tar i den gamla annars på insidan av gipsen.
Jag har läst att man kan få in dem bakom väggen (https://www.byggvaror24.se/ta-bort-mollyplugg) så det är tanken i så fall
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
F Funcadelic skrev:
Jag har läst att man kan få in dem bakom väggen ([länk]) så det är tanken i så fall
Använd metod 1 den är bäst
 
A Argastesnickaren skrev:
Använd metod 1 den är bäst
Tack för tipset! Kommer det fungera att köra nya pluggar så nära då?
 
F Funcadelic skrev:
Tack för tipset! Kommer det fungera att köra nya pluggar så nära då?
Det fungerar:)
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
Skönt att höra, tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.