B
Ska sätta sockel i kölet där vi tagit bort laminatgolv och slipat upp golvbrädorna under. Jag började med vardagsrummet tidigare där jag satte almogesockel som är 10cm hög. Nu när jag ska sätta sockel i köket så skulle den behöva vara ca 2cm högre för att de ska liva i överkant då golvet är lägre.

Hur skulle ni löst detta?

Har redan köpt sockel till köket av samma modell som till vardagstum.
 
  • Slipade golvbrädor möter vit vägg utan sockel, visar höjdskillnad för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnkloss för golv av rätt storlek. Då syns inte diffen. Alternativt snickrar du en egen istället för att köpa, förutsatt att du har målarfärg i rätt kulör. Google har rätt bra tips. Jag själv hade liknande problem men just i det fallet skulle jag bara fortsätta listen 1 dm efter hörnet mot foder runt toalettdörren. I det fallet sågade jag bara ner listen men det lär du inte komma undan med i det här fallet.

Sök på "hörnkloss golv".
 
Är sockeln målad från fabrik? Vet du i vilken NCS kulör? Eller har ni själva målat så du har färg hemma?

Jag skulle sätta en planhyvad list, ex 15 x 21 mm, och sedan montera dit sockeln ovanpå dvs höja den motsvarande diffen (planhyvlat finns inte i 20 mm på hyllan så alt är att klyva ner en bredare bräda, men 1 mm tror jag du kan trolla bort vid övergången).

Har du tillgång till färg i rätt kulör målar du listen och vips har du en sockel som löper i samma linje.
Är sockeln fabrikslackad kan det bli svårt att få en osynlig övergång, men då kan du som alt behandla listen så den ser ut som det nyslipade golvet och då verkar det som att golvet "flyter ut" och är bredare .. lite av en synvilla.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.