Är nybliven ägare till en villa från 1910-talet, med på senare tid installerad bergvärme. Tänker låta lägga om taket inom kort. Är det en bra idé att be dem sätta dit en sån där "mössa" på skorstenen som många kåkar har?
Vi eldar bara någon gång då och då i kakelugnen eller öppna spisen för mysfaktorns skull. Förresten; går de där tingestarna att fälla upp då det är dags för sotning, eller grejar sotarn det ändå?
 
Jag tror att det är bra med ett skorstensskydd. Skorstenen blir ju blöt när det regnar, och brukar torka upp med hjälp av värmen från pannan. Oljeeldning eller ved eller vad det nu har varit. När man sätter in t.ex bergvärme så uteblir ju den upptorkningen eftersom skorstenen förblir kall. Det kan i värsta fall bli mögel i nån av kanalerna. I vårt hus har vi inte längre pannan igång, och vi har skaffat ett skydd. Innan vi gjorde det hade vi en egendomlig lukt från murstocken, och jag fick ut massor av genomblött sot från ett ställe längst ner i skorstenen. Efter att skyddet kom på plats tog det ungefär tre månader, sen försvann lukten från murstocken. Skyddet sitter med en plåtkrage runt toppen på skorstenen, i den sitter det som en huv med gångjärn så att sotaren kan fälla upp den och sota. Den har ockå galler på sidorna så att inga fåglar eller tomtar ska komma in.
Köpte från en firma som heter Solvini i Nyköping.
 
Okej. Tackar för svaret.
 
Enligt min sotare var det bara ett stort slöseri på pengar, och jag hoppas inte att han ljuger, men vad vet jag.
 
oskis 123 skrev:
Det kan i värsta fall bli mögel i nån av kanalerna.
Skrämm lagom :). Vad ska mögel växa på i en sotig, intjärad och/eller pudrat med aska tegelskorsten ?
gaia
 
Sotaren var här igår och hade innan han kommit precis fått en pelletsbrännare inmoterad och jag frågade vad han ansåg om "mössa" till min skorsten och han sa att det va slöseri med pengar, brännaren torkar upp fint i skorstenen. Sen frågade jag om hur han tyckte vid alternativa värmekällor (bergvärme etc.), då sa han att man brukar sätta en mössa samt klä in den överstickande biten på skorstenen med plåt.

Finns nog många svar i den här frågan
 
Då de som har haft sotare ute som tycker det är slöseri gissar jag att alla dessa eldar frekvent i sina skorstenar. Och då torkar det ju upp såklart. Men har man kanske gått över till bergvärme och bara myseldar någon lördag ibland så tror jag att det inte är fel med en huv då jag har sett hur mycke vatten som kommer ut från kaminen vi har i källaren när det regnar som värst. Ska beställa ett tak til min så fort jag kommit mig för att klätra upp och ta mått.
 
Sotaren sade likadant här, och här eldas det int frekvent.

Jag vet inte vad jag skall tro. Antingen skall man lita på sotaren, eller så är det bara så att huvarna är ivägen och gör deras jobb svårare.
 
J
Kolla på en skorsten utan huv så ser ni väl själva att det skadar huset och skorstenen att vara utan huv.

Regn som faller ner och ibland blir is och sedan blir det frostsprängningar.
 
gaia skrev:
Skrämm lagom :). Vad ska mögel växa på i en sotig, intjärad och/eller pudrat med aska tegelskorsten ?
gaia
Som bekant finns det ofta flera kanaler i en skorsten. En del av dem är ju bara ventilation. I en sån hade i alla fall jag mögel. Jag försöker inte skrämma nån alls.
 
snuttjulle skrev:
Då de som har haft sotare ute som tycker det är slöseri gissar jag att alla dessa eldar frekvent i sina skorstenar. Och då torkar det ju upp såklart. Men har man kanske gått över till bergvärme och bara myseldar någon lördag ibland så tror jag att det inte är fel med en huv då jag har sett hur mycke vatten som kommer ut från kaminen vi har i källaren när det regnar som värst. Ska beställa ett tak til min så fort jag kommit mig för att klätra upp och ta mått.


Jag eldar mest för mysfaktor och det vet sotaren om, eldar inte ens en kubik om året. Sen vet jag inte om det regnar in mycket i era, men det gör det inte i min. Men regnar det in så kanske det är värt pengarna, vatten in i huset känns ju aldrig rätt.

Däremot tror jag inte på allt skitsnack från tillverkarna om att det vittrar och går sönder om du inte har den.
 
  • Gilla
MrPjes
  • Laddar…
jag har en murstock där förre ägaren bytte från oljeeldning till luft-vattenvärmepump och murstocken värmdes inte längre upp. det fanns ingen huv. det kommer in rätt mycket vatten när det regnar, särskilt vid såna ösregn vi har haft i år. oljepannan lämnar sotrester och delar av oförbränd olja på innerväggen i kanalen. när denna reagerar med vatten som inte torkat upp kan svavelsyra bildas. svavelsyran äter upp murbruket mellan stenarna, det blir som sand och tappar helt sin funktion. den tränger även igenom puts som inte är syrafast (om det nu finns det) och missfärgar t ex en målad vägg. allt detta hade hänt i mitt fall. muraren glidgöt rökkanalen med syrafast bruk och satte på en huv. detta gör att det inte kommer mer fukt i kanalen och att den långsamt torkar ut. självdraget har ju också förvunnit så man bör helst öka ventilationen i huset också. jag gissar att de flesta som gått över från en uppvärmning som håller murstocken varm hela tiden inte vet om detta och inte har satt på någon huv. det kanske inte händer nåt imorrn, men efter ett tag blir det sannolikt problem.
 
Vi har också funderat på en huv, men inte satt på någon än. Vi eldar fortfarande i vår skorsten och den har fungerat bra i 70 år utan huv, klädd med blyplåt ovanpå. Anledningen att vi funderar på att sätta en huv är om vi någon gång vill förstärka självdraget med fläktar i kanalerna. Då vore det ju bra för de fläktarna om de får ett litet tak över sig.
 
Vår sotare konstaterade att bruket ovan tak börjat vittra sönder, dels pga mossa, dels fukt och lovade att knixa till en plåthuva för en tusing åt oss.
 
Hej,

Har själv erfarenhet av en mycket välbyggd skorsten i ett 70-talshus enbart avsedd för mysbrasa som stod utan huv fram till 2001 - den reparationen av utifrån kommande regnvatten rakt ner kostade 35.000 kr härliga roliga slantar...

Om en huv INTE skulle behövas i en murstock som INTE kontinuerligt värms upp - hur skulle den kunna klara sig utan fuktskador över tiden...?


Vänligen

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.