Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus. Tyvärr märkte vi att det finns möss i väggarna. Vad skall man göra åt saken? Om jag tätar med galler så kommer ju inte mössen ut och dör och luktar illa i väggarna. Detsamma gäller råttgift. Eller är det inget problem? Kommer kanske mössen att klara sig även om vi stänger in dem. Det kanske räcker med det vatten de får i sig genom att mumsa upp mitt hus.

Hur skulle ni göra? Ringa Anticimex? Begära sanering av byggföretaget (stod inte med att de skulle göra musskydd även om jag begärde det i offerten)?

/Christer
 
Det finns andra, långa diskussioner om detta, kolla t.ex. under "byggnadsvård".

Efter 4 månaders boende i ett 200-årigt hus omgivet av ladugårdar och stall, är våra erfarenheter av möss följande:

Kan du täta utifrån, så att inte så många möss alls kommer in i husgrunden, så gör det. Gå runt huset och försök hitta var de kan tänkas komma in. Men du kan inte räkna med att stoppa alla.

De som redan kommit in, och de som kommer in även i fortsättningen, tar ni i fällor. För jag antar att de inte stannar i väggarna, utan snart även tittar ut lite här och där? Diskbänksskåpet är en klassiker! Vi har fällor som heter Rapp 2, vi fick några av Anticimex och köpte resten på Lantmännen. De är jättebra, mössen dör snabbt och de är lätta att handskas med. Se bara till att ha flera stycken, och ställ dem alltid efter en vägg eller annan rak kant.

Vi tätade också hålet där de kom in i själva bostadsutrymmena, i vårt fall avloppsledningen under diskbänken, med Svinto. Supereffektivt, men tyvärr betydde detta att mössen istället letade sig upp på andra ställen i huset - och hellre tio möss under diskbänken än en i sovrumsväggen! Så vi tog bort Svintot igen och fortsatte ta dem i fällor under diskbänken.

Men nu har vi faktiskt - peppar peppar - inte haft några inne på nästan en vecka. Vi var nämligen lite sena med att ta reda på var de kom in och täta detta hål utifrån - nu när vi äntligen gjort det är det väldig skillnad!
 
Man kan göra som min far...

Efter att ha hört en mus i väggen ett par nätter på raken fick han nog klockan tre en morgon och sprang ner i källaren efter borrmaskin och en flaska ammoniak. Upp i sovrummet igen borrade hål i väggen där han hört musen och så tryckte han in en rejäl dos med ammoniak. Om musen dog eller drog förtäljer inte historien men detta hände någon gång i slutet av 80-talet och han har inte hört något i väggen sedan dess och inte känt någon lukt heller.
 
  • Gilla
Nybyggaren12345 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.