Hej alla,

Jag skruvade loss locket på elcentralen för att se hur jag skulle bygga ut den när vi bygger ut huset (har varit elektiker så jag har lite koll på vad jag gör i alla fall).

Där hittade jag färsk mus-spillning, ganska mycket...

Nu har vi stenhus med putsade väggar... Såvida musen inte trillat ner från taket eller klättrat upp på väggen (vi har hundar så det alternativet är inte så troligt) så har den klättrat in via 20mm rör eller ett 50rör där det går en ekkj i.

Är det möjligt?

Nu skall jag hitta ett sätta att få in en musfälla i centralen...

/N
 
För en mindre (ung) mus räcker 16mm vp rör. Att tvinga sig igenom duger hål på 8mm.
 
Kommer ihåg när vi byggde fritidshuset så fick vi in någon skogsmus, någon berättade då att där man kan få in en blyertspenna kan mössen ta sig in. Knepiga djur det där.
 
Musen är nu död, den dog mellan L1 och L2...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
niblom skrev:
Är det möjligt?
Ja.
 
niblom skrev:
Musen är nu död, den dog mellan L1 och L2...
En nackdel med normcentraler, de är lite för musvänliga...

Tacka vetja gamla diazeder med blottade skenor :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
VikHe skrev:
En nackdel med normcentraler, de är lite för musvänliga...

Tacka vetja gamla diazeder med blottade skenor :)
Å andra sidan så har jag återställt inte ett utan mååånga styrskåp för att "maskinisten" har dött. :)
 
Musen är nu död, den dog mellan L1 och L2...
¨
Har råkat ut för liknande. Jag hade elektriker hemma för att installera jordfelsbrytare för några år sedan. När han öppnade skåpet så låg det en död mus ovanpå en rad med säkringar. Skåpet har inte varit öppet på flera år innan och musen såg helt färsk ut. Undrar hur han kommit dit? :)
 
Inte helt ovanligt att de ligger grillade möss i gamla centraler. För några veckor sen skulle jag montera ner ett gammalt elelement och gissa vad jag hittade i kopplingsutrymmet bakom? 2 döda möss och massa tussar med hår. Hur de kom dit där vet jag inte riktigt
 
Tune skrev:
¨
Har råkat ut för liknande. Jag hade elektriker hemma för att installera jordfelsbrytare för några år sedan. När han öppnade skåpet så låg det en död mus ovanpå en rad med säkringar. Skåpet har inte varit öppet på flera år innan och musen såg helt färsk ut. Undrar hur han kommit dit? :)

Trodde du skulle säga att du hitta en elektriker i gruppcentralen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.