hahalj
Har en tid misstänkt att vi har möss i bjälklaget eller undertaket i vårt vardagsrum. Katterna kan plötsligt bli extremt intresserade av taket och försöker ta sig upp på hyllor och annat för att komma så nära som möjligt. Så ikväll hörde vi det också, ett tydligt ljud av springande små fötter över våra huvuden! Mitt i fredagsmyset! :eek::mad:

Så hur fanken ska man lösa detta nu då? I vårt vardagsrum har tidigare ägare satt ett undertak utanpå det äldre originaltaket, ingen aning om varför egentligen. Jag tror det är i mellanrummet mellan undertaket och originaltaket de springer. Jag vet inte hur de kommer in, den enda teorin jag har är om de kommer via den gamla murstocken eller i utrymmet kring den kommer in i nån springa mellan bjälklaget och väggen mot murstocken. Den väggen är enbart en tunn fanerskiva direkt mot murstocken (vilket jag märkte när jag skulle fästa tv:ns upphängning på just den platsen...).

Murstocken går ner i källaren där en tidigare vedpanna stod, den är borta sedan länge. I murstocken där finns en plåtlucka som är tät och stängd. Men på baksidan av murstocken är ett outgrävt källarutrymme där det mycket väl skulle kunna springa möss, vi har tidigare haft påhälsning av möss som kommit in därifrån via avloppsrör till köket men det är numera ordentligt tätat så inga mer möss i köket sedan dess.

Vi har avtal med Anticimex så jag tänker ringa dem på måndag, men frågan är vad som är möjligt att göra? Hur angriper man ett sånt här problem utan att riva upp undertak och kanske vägg eller bjälklag? :confused:
 
Ge katterna mindre mat...
 
hahalj
Tack för ditt oerhört kreativa tips...då kanske du har en idé om hur man får in dem i undertaket då? Byggt på 95x45-reglar...
 
Det är just därför de behöver mindre mat :)

Skämt åt sido. I vårt förra hus hade vi möss springande i bjälklaget varenda vinter. Musfällor och gift i all ära men de löste inga problem på lång sikt. Möss avlar och varje vinter var det nya gäster. Hade även en som dog inne i bjälklaget av gift och luktade f*n (eller död mus) en hel vinter.

Lösningen var en katt. Om han var hungrig eller bar fann ett nöje i att döda möss vet jag inte men efter hans tillskott i familjen var problemet borta.
 
Skall tillägga att även om du hör mössen i bjälklaget så är det inte där de spenderar 24h om dygnet. Oavsett om lösningen är gift, fällor eller katt så bygger de på det faktum att mössen rör sig även på andra och mer öppna ställen.
 
hahalj
Så egentligen borde jag ta bort tätningen/isoleringen kring avloppet under diskbänken så mössen kan ta sig in i köket igen. Då kanske de hellre springer in där med alla godsaksdofter från sophinken och problemet löser sig på sikt. Eller inte... att vi som bieffekt får +3°C på köksgolvet kalla vintrar, det får man väl stå ut med då. Nja, får väl kolla med anticimex och höra vad de kan göra.
 
Sätt ut lite slagfällor där du tror att mössen rör sig och töm dem med jämna mellanrum. Kanske är det bara 3-4 möss som springer runt där och de kan du få bort på några dagar med en slagfälla. Varje gång jag har haft problem med möss har slagfällor löst problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.